Därför blir du en bättre snorsportare av styrketräning

Blir man långsam av styrketräning? Bör konditionsidrottare undvika att lyfta vikter för att inte bli ”sega”? Många är åsikterna om hur bra eller dåligt det är att hänga i gymmet om man till exempel är cyklist, simmare eller löpare. SvD:s träningskrönikör Jacob Gudiol berättar om forskningen som finns på området.

Under strecket
Publicerad
Mo Farah, en av världens bästa långdistanslöpare, tränar tung styrketräning och tar till exempel 1,5 gånger sin kroppsvikt i knäböj.

Mo Farah, en av världens bästa långdistanslöpare, tränar tung styrketräning och tar till exempel 1,5 gånger sin kroppsvikt i knäböj.

Foto: PETR DAVID JOSEK/TT
Annons

Styrketräning är i Sverige något som traditionellt sett mest används av styrkeidrottare så som tyngdlyftare, styrkelyftare, kastidrottare och liknande. Även de flesta friidrottare har använt det som komplement och inom sporter där det är en fördel att vara stor och tung likt hockey, handboll och brottning har det också varit väldigt vanligt förekommande.

Inom andra idrotter har den däremot används ganska sällan. Inom fotbollen där jag spenderar en hel del tid är det fortfarande vanligt att jag stöter på tränare på ganska hög nivå som är övertygade om att styrketräning gör fotbollsspelare långsamma. Att det är en regelbunden del av träningen hos sprintrar och att sprintrar ibland kan se ut som om de skulle tävla i en fitnesstävling är inget de riktigt reflekterat över. Inte heller har de tagit del av den forskning som finns idag som visar att idrottare blir snabbare om du gör dem starkare (1).

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons