Annons
Så här såg det ut på på Kungsgatan i Stockholm vid 30-årsjubileet av omläggningen till högertrafik, 1997. Då övergick Kungsgatan till tillfällig vänstertrafik mellan klockan 17 och 19. Det var Olof Palme som 1967 i rollen som kommunikationsminister drev igenom det historiska trafikskiftet.
Så här såg det ut på på Kungsgatan i Stockholm vid 30-årsjubileet av omläggningen till högertrafik, 1997. Då övergick Kungsgatan till tillfällig vänstertrafik mellan klockan 17 och 19. Det var Olof Palme som 1967 i rollen som kommunikationsminister drev igenom det historiska trafikskiftet. Foto: Rolf Höjer/TT och Olle Lindeborg/TT

Därför blev det högertrafik – mot svenskarnas vilja

Vi körde på vänster sida under 283 år. Vad hände sedan? På söndagen är det 50 år sedan högertrafikomläggningen. SvD går här igenom historien från 1734 fram till i dag.

Publicerad

Högertrafik – i dag något lika sömnaktigt självklart som tandborstningen inför sänggåendet. Men mellan 1734 och 1967 körde vi på vänster sida.

Under 283 år. Som den naturligaste sak i världen, kan man tycka.

Slussen vid invigningen 1935 – redan då byggd för att kunna fungera även vid högertrafik. Det skulle dock dröja ytterligare 31 år innan Sverige slutade hålla till vänster.

Foto: TT Bild 1 av 7

SvD 14 januari 1929 – då höjdes röster för högertrafik. Sedan tidigt 1900-tal var det en ständigt levande diskussion framgår för den som söker i SvD:s arkiv.

Bild 2 av 7

SvD 26 juni 1926 – då förordades fortsatt vänstertrafik.

Bild 3 av 7

SvD 17 oktober 1955.

Bild 4 av 7
Foto: Gunnar Lantz Bild 5 av 7

Sverige går över från vänster- till högertrafik. Bilden är tagen på Kungsgatan i Stockholm i det ögonblick som trafikanterna försiktigt fick byta sida, klockan fem på morgonen den 3 september 1967.

Foto: Jan Collsiöö/TT Bild 6 av 7

SvD den 4 september 1967.

Bild 7 av 7