Annons

Därför bär Persbrandts kung duschad kashmir

Mikael Persbrandt krönt på en gödselhög – en galen Kung Lear eller Rickard III. Han bär kashmirrock med gulddetaljer som signalerar hög status. De nerviga, röda broderierna på kragen skvallrar om rollkaraktärens inre vanvett.
Mikael Persbrandt krönt på en gödselhög – en galen Kung Lear eller Rickard III. Han bär kashmirrock med gulddetaljer som signalerar hög status. De nerviga, röda broderierna på kragen skvallrar om rollkaraktärens inre vanvett. Foto: Magnus Länje

Mikael Persbrandt som galen kung, Evin Ahmad som svartsynt Hamlet – kostymskaparen Nina Sandström och fotografen Magnus Länje skildrar i en ny utställning hur man bygger upp en roll med hjälp av kostymen.

Under strecket
Publicerad

Drottningen. Alexandra Zetterberg Ehn bär en klänning i 1700-talets dräktsnitt, en korsetterad silhuett med rokokons voluminösa höfter. De stickade ärmarna med pärlor och paljetter är gjorda av återbrukat material.

Foto: Magnus Länje Bild 1 av 3

Lena Olin som Döden, i svart blank rock och höga skinnhandskar, under inspelningen av kortfilmen ”Bergmans Reliquarium” 2017 i regi av Tomas Alfredson.

Foto: Magnus Länje Bild 2 av 3

Evin Ahmad som Hamlet, en prins svart som natten, vars ilska och förtvivlan är avgrundsdjup. Kostymen har lånat former från renässansen med veckade puffbyxor, veckad krage och jacka med slitsar där sidentyg tittar fram.

Foto: Magnus Länje Bild 3 av 3

– Det här är en hyllning till scenkonsten! Jag älskar mitt jobb och jag märker att folk är väldigt intresserade av hur man skapar en rollkaraktär, hela processen från manusläsning och rollanalys till skisser och samarbetet med skådespelarna och teaterns skrädderi.

Nina Sandström har i drygt 30 år arbetat med film, teater, dans och opera. De senaste tio åren har hon ritat kostymer till en rad nytolkningar av Ingmar Bergmans verk och tilldelades 2017 kunglig medalj för sina framstående insatser som kostymdesigner.

Annons
Annons
Annons