Därför är svenska elever dåliga på matte

Illustration: Liv Widell
Illustration: Liv Widell

Det är inte deras fel att de inte är så bra på matematik. Så som matte vanligen lärs ut i Sverige blir eleverna helt enkelt inte särskilt bra, visar ny forskning. Som tur är finns det undervisning som fungerar.

Under strecket
Publicerad
Johan Sidenvall, forskare i matematikdidaktik.

Johan Sidenvall, forskare i matematikdidaktik.

Foto: Mattias Pettersson
Tomas Oneborg
Foto: Tomas Oneborg
Johan Lithners forskning visar att utantillärandet är effektivt på kort sikt, men meningslöst på lång.

Johan Lithners forskning visar att utantillärandet är effektivt på kort sikt, men meningslöst på lång.

Foto: Umeå universitet
Lars Pehrson
Foto: Lars Pehrson
Annons

Sida upp och sida ner med procentövningar. Först ett exempel så att eleverna får själva metoden och ser hur uppgifterna ska lösas, sedan några sidor med liknande övningar för att få det att fastna. Och det gör det ofta, just då.

Det är bara några problem. Eleverna vet fortfarande inte varför de gör som de gör, de vet heller inte när de ska använda procent. Och de glömmer dessutom rätt fort.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons