Hugo Rehnberg

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN

Lyssna på Min helg-podden

Sveriges mest omtalade intervjuform – nu som podcast. Hugo Rehnberg möter en ny gäst varje vecka.

GÅ TILL PODDEN
Hälsa

Därför är skidåkning den ultimata träningsformen

Få aktiviteter känns så hälsosamma som att åka skidor. Men är det verkligen så bra träningen som man kan tro?

Annons
X

Svaret är tveklöst ja – hur bra beror dock på din nivå, hur hårt du pressar dig själv och vilka typer av backar du väljer.

– I alpinskidåkning tränar man både uthållighet och styrka, förklarar Josef Niebauer, professor inom sportmedicin vid Institute for Molecular Sport and Rehabilitation Medicine på Paracelsus Medical University i Salzburg.

– Det har en positiv effekt på hjärta och blodcirkulation, samt på de yttre musklerna – övervägande benen, tillägger han.

När det kommer till hjärtat visar Niebauers forskning att utfärdsåkning i stora drag kan likställas med cykling eller rodd.

Att åka i pudersnö ökar givetvis hjärtfrekvensen mer än vid lugn slalomåkning i en nypistad backe. Men enligt Niebauer har all typ av utfärdsåkning (inklusive längd) positiva effekter på både hjärthälsa och metabolismen.
Skidåkningen är dessutom en typ av intervallträning – en allt mer populär träningsform som på senare tid visat sig erbjuda en rad hälsofördelar (inte bara blir du mer vältränad det kan också förlänga ditt liv visar studier).

Addera sedan tiden du tillbringar utomhus när du åker skidor. Forskning har visat att både den fysiska och mentala hälsan mår bra av att vara ute i naturen. Och att utsättas för lite kyla kan även det ha sina fettförbrännande fördelar.

Dags att boka en resa sista minuten-resa till Alperna?

Till Toppen