Annons

Därför är förfalskning av konst det perfekta brottet

Peter Lloyd är Sverige ende konstförfalskningspolis. ”Italien är ett föregångsland, de har ett helt batteri utredare. De har till och med helikopter och hästar. Jag tror att de allt som allt är hundra personer som arbetar med kulturarvsbrott.”
Peter Lloyd är Sverige ende konstförfalskningspolis. ”Italien är ett föregångsland, de har ett helt batteri utredare. De har till och med helikopter och hästar. Jag tror att de allt som allt är hundra personer som arbetar med kulturarvsbrott.” Foto: Staffan Löwstedt

En av tiderna största konstförfalskningshärvor nystas just nu upp i Finland. Men historien om mästerförfalskaren börjar egentligen i Sverige – ett land där konstskojare härjar mer eller mindre ostört.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

”Norsk fiskare” och ”Konstkännaren”.

Bild 1 av 8

Att kopiera en annan konstnärs verk är fullt lagligt, och ett vanligt sätt för konststudenter att vässa sina färdigheter. ”Tyvärr finns det mindre nogräknade konstnärer”, säger Peter Lloyd. De skriver ”kopia av” med pyttesmå bokstäver för att underlätta för förbrytare som vill sälja tavlorna som äkta.

Foto: Staffan LöwstedtBild 2 av 8

En falsk Edvard Munch och en dito Jenny Nyström – en av Sveriges mest förfalskade konstnärer. För några år sedan anordnade Polismuseet en separat utställning med just förfalskningar av Nyströms folkkära tomtemotiv.

Foto: Staffan LöwstedtBild 3 av 8

Peter Lloyd är kritisk till det svenska rättssystemet där enskilda experter avgör en tavlas äkthet. ”Rättsväsendet tar vad experterna säger ad notum, utan att pressa dem vad gäller meriter och kompetens. Jag är övertygad om att flera utdömda tavlor, som vi på polisen beordrats förstöra, i själva verket har varit äkta”, säger han och lyfter på en Karin Parrow-förfalskning.

Foto: Staffan LöwstedtBild 4 av 8

Om en förfalskning anses kunna underlätta framtida utredningar blir de en del av polisens referenssamling. Annars ”destrueras” verket.

Foto: Staffan LöwstedtBild 5 av 8

Kuver Maja av ”Anders Zorn”. Ägaren beundrade tavlan ett helt liv utan att upptäcka den avslöjande inskriptionen i högra hörnet: ”Copy of”…

Foto: Staffan LöwstedtBild 6 av 8

En förfalskning av ett Antoni Tàpies-verk. Tàpies målade med händerna, precis som förfalskaren som avslöjades av sina fingeravtryck.

Foto: Staffan LöwstedtBild 7 av 8

”Akvareller river vi sönder”, säger konstutredaren Peter Lloyd. ”För större tavlor använder vi hammare eller yxa.” Men några av verken får hänga kvar på kontoret som referensex.

Foto: Staffan LöwstedtBild 8 av 8

Föraren till den Opel Berlina som rullade av bilfärjan i finländska Nådendal torsdagen den 3 januari 1985 hade lagt sig i grön fil – inget att deklarera. Men en stor uppochnedvänd tavla i baksätet fångade tulltjänstemannens intresse. Det var en oljemålning, en sammanbiten fiskare som lagade nät. I dukens högra hörn stod årtalet, 1893, och signaturen ”A. Edelfelt.” I bagageutrymmet fanns en pastellmålning föreställande en gammal man som granskade ett konstverk. Samma signatur.

Tulltjänstemannen hajade till. Var det här originalmålningar av den finske nationalmålaren Albert Edelfelt så hade föraren, en 38-årig arbetslös svetsare, definitivt något att deklarera.

Annons
Annons
Annons