Danskarna tror på manlig köplust

Under strecket
Publicerad
Annons

Mannen är ett eftertraktat byte, inte bara som könsvarelse utan också i hög grad som konsument. På den stora bokmässan i London tidigare i år viskades det om att böcker om män, icke minst om hans hälsa, är en trend i vardande. Danmarks största dagstidning Jyllandsposten satsar på en ny livsstilsbilaga för män hela tio gånger om året. Den balla bilagan skildrar det senaste inom elektronikprylar, bilar, mode och olika fritidssysselsättningar. ”Must taler til drengerøven i manden”, skriver redaktören och förklarar att någon kritisk konsumentjournalistik kommer bilagan inte att bidra med. Snarare vänder den sig till män som ”tänder på ting” och som vill ”ha mer ut av livet”. Meditation är ett av recepten, den före detta elitsoldatens knep för att ta kontroll över sitt liv ett annat. Visst finns finns ansatsen till något nyskapande, men dominerande är en högst traditionell bild av (den pryltokige) mannen. maria Carling

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons