X
Annons
X
Recension

Dancing with Bergman Dansen ger nytt liv åt Bergmans dämoner

Ingmar Bergman var en stor koreograf. Ja, det påstår Alexander Ekman i sitt överraskande solo som ingår i en speciellt hopsatt hyllningskväll på Europaturné. Här tar en trio internationellt kända, manliga koreografer ur olika generationer varsin svängom med hundraåringen.

Alexander Ekman i ”Thoughts on Bergman”.
Alexander Ekman i ”Thoughts on Bergman”. Foto: Erik Berg

Mats Ek, Johan Inger och Alexander Ekman har gemensam nämnare i Cullbergbaletten och i den berättande dansen. De gestaltar gärna relationer, familj, frigörelse, ensamhet, minnen och speglingar – teman som också är Ingmar Bergmans och som här, när trion koreografer nu möts, löds ihop med bitar ur filmhistorien till en finstämd helhet av nytt och gammalt. ”Dancing with Bergman” får premiärpubliken på Oslooperan att stå upp och jubla, länge. Nu väntar Paris, Monte Carlo och senare Bergmanfestivalen.

Att musiken var väsentlig för Bergman vet vi – men rörelsen, vad betydde den för honom, undrar Alexander Ekman. En hel del. På teatern samarbetade han ofta med koreografen Donya Feuer (Mats Eks lärare) och på senare år med Virpi Pahkinen. Men även film är ju bilder i rörelse, och Bergman med fotograf komponerade medvetet för duken. Främst var han närbildskoreograf med känsla för ansiktenas uttrycksfullhet.

Alexander Ekman i ”Thoughts on Bergman”.

Foto: Erik Berg Bild 1 av 6

Nina Botkay , Olivia Ancona och Alva Inger Armenta (främst) i ”4 Karin” av Johan Inger.

Foto: Erik Berg Bild 2 av 6

Anna Herrmann i ”4 Karin” av Johan Inger.

Foto: Erik Berg Bild 3 av 6

Alexander Ekman i ”Thoughts on Bergman”.

Foto: Erik Berg Bild 4 av 6

Mats Eks koreografi ”Memory” med honom själv och Ana Laguna ingår i ”Dancing with Bergman”.

Foto: Erik Berg Bild 5 av 6

”Memory” med Mats Ek och Ana Laguna ingår i ”Dancing with Bergman”.

Foto: Erik Berg Bild 6 av 6
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X