Annons
Recension

SvansjönDansarna ger sig hän i tillspetsad Svansjön

”Svansjön” med Clyde Emmanuel Archer som prinsen bland androgyna fjäderfän.
”Svansjön” med Clyde Emmanuel Archer som prinsen bland androgyna fjäderfän. Foto: Carl Thorborg

Mats Eks version av ”Svansjön” har blivit en modern klassiker. Nu dansas den för första gången av Kungliga Baletten – ett hållbart äventyr med suveräne Clyde Emmanuel Archer i huvudrollen som prins, skriver Gunilla Jensen.

Under strecket
Publicerad

Clyde Emmanuel Archer och Mariko Kida.

Foto: Carl ThorborgBild 1 av 1

Hur känns det att bli vuxen och hur formas vi av de val vi gör i livet? Dessa frågor är utgångspunkten för Mats Eks radikala saga ”Svansjön” från 1987. Uppsättningen skapades för Cullbergbaletten, då ett turnerande kompani, väl förtrogna med Eks vokabulär och ett dansdramatiskt utbud. I dag är det endast Kungliga Baletten som kan få Eks androgyna svanar att återuppstå och som djärvt ger sig i kast med en koreografi som kan te sig förrädiskt enkel.

Det som var nytt i slutet på 80-talet är i dag etablerat. Tiden har hunnit ikapp Mats Ek. Nyuppsättningen är tillspetsad och finjusterad av upphovsmannen själv i samspel med Ana Laguna som på 80-talet var en oförglömlig Odette/Odile. Som grädde på moset bjuder operahuset på Tjajkovskij live med Hovkapellet och Marie-Louise Ekman låter sin lekfulla scenografi expandera. Prinsens myndighetsfest går i Ekman-rosa och vitt, den spanska dansen i akt 2 sveps in i eldfängt rött.

Annons
Annons
Annons