Annons

America after the fall: painting in the 1930sDåliga tider, men storslaget måleri

Edward Hopper, ”Gas”, 1940.
Edward Hopper, ”Gas”, 1940. Foto: Royal Academy

Krocken mellan det framväxande moderna samhället och depressionens misär i USA blev våldsam. Samtidigt upplevde konst och litteratur en blomstringstid. En stor utställning i London visar kraften i epokens måleri.

Under strecket
Publicerad

Grant Wood, ”American Gothic”, 1930.

Foto: Royal AcademyBild 1 av 6

Thomas Hart Benton, ”Cotton pickers”,1945.

Foto: Royal AcademyBild 2 av 6

Aaron Douglas, ”Aspiration”, 1936

Foto: Royal AcademyBild 3 av 6

Charles Sheeler, ”American Landscape”, 1930.

Foto: Royal AcademyBild 4 av 6

Georgia O'Keeffe, ”Cow’s skull with calico roses”, 1931.

Foto: Royal AcademyBild 5 av 6

Alexandre Hogue, ”Erosion No. 2 – mother earth laid bare”, 1936

Foto: Royal AcademyBild 6 av 6

Målningen ”American Gothic” från 1930 känner många igen, även om konstnären Grant Wood kanske är okänd. Den bistre bonden möter vår blick och håller ett fast grepp om högaffeln, klädd i snickarbyxor av denim. Den kvinnliga figuren i prydlig söndagsdräkt blickar bort. Båda är djupt allvarliga. Tolkningarna kring målningen går isär: är den en hyllning till det traditionella livet på landet inför en ny tidsålder? Eller en kritik mot de bakåtsträvande som längtar efter en tillvaro som aldrig kommer åter?

Woods målning fångar kärnan i utställningen ”America after the Fall” som handlar om 1930-talets omvälvande förändringar i det nordamerikanska samhällets ekonomi, politik, och konst. Den konsthistoriska berättelsen ringas in av den stora kraschen på Wall Street i ena ändan och det andra världskriget i den andra.

Annons
Annons
Annons