Dålig tajming för Mercedes elbil

Mercedes elbilar känns igen på de långa svepande ljuslisterna i front och akter samt det blå emblemet EQ.
Mercedes elbilar känns igen på de långa svepande ljuslisterna i front och akter samt det blå emblemet EQ. Foto: Anders Wiklund/TT

Mercedes billigaste elbil kostar 454 900 kronor efter miljöbonus. Modellen bygger på den storsäljande modellen GLA. Inredningens kvalitetskänsla är hög men elbils­konverteringen gör den både trängre och dyrare – dessutom matchar den inte konkurrenterna teknikmässigt.

Under strecket
Publicerad
Läckra 20-tumshjul – designen håller hög nivå.

Läckra 20-tumshjul – designen håller hög nivå.

Foto: Anders Wiklund/TT
EQA är komfortabel och tyst men elbilskonverteringen innebär vissa eftergifter.

EQA är komfortabel och tyst men elbilskonverteringen innebär vissa eftergifter.

Foto: Anders Wiklund/TT
Bagageutrymmet rymmer bara 340 liter, vilket är mindre än i den fossila versionen som heter GLA.

Bagageutrymmet rymmer bara 340 liter, vilket är mindre än i den fossila versionen som heter GLA.

Foto: Anders Wiklund/TT
Under motorhuven finns tyvärr ingen frunk – ett extra förvaringsutrymme som många elbilar har.

Under motorhuven finns tyvärr ingen frunk – ett extra förvaringsutrymme som många elbilar har.

Foto: Anders Wiklund/TT
Interiören känns lyxig och påkostad. Den breda infotainmentskärmen är användarvänlig.

Interiören känns lyxig och påkostad. Den breda infotainmentskärmen är användarvänlig.

Foto: Anders Wiklund/TT
Denna lilla musplatta är ett sätt att manövrera infotainmentsystemet. Men den känns mest i vägen.

Denna lilla musplatta är ett sätt att manövrera infotainmentsystemet. Men den känns mest i vägen.

Foto: Anders Wiklund/TT
I baksätet sitter man hopplöst lågt med höga knän – en konsekvens av att batteriet placerats under golvet.

I baksätet sitter man hopplöst lågt med höga knän – en konsekvens av att batteriet placerats under golvet.

Foto: Anders Wiklund/TT
De kromade ventilationsutblåsen påminner om turbiner. Kul design!

De kromade ventilationsutblåsen påminner om turbiner. Kul design!

Foto: Anders Wiklund/TT
EQA 250 är den framhjulsdrivna instegsmodellen. De starkare varianterna 300 och 350 har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift.

EQA 250 är den framhjulsdrivna instegsmodellen. De starkare varianterna 300 och 350 har dubbla elmotorer och fyrhjulsdrift.

Foto: Anders Wiklund/TT
Audi Q4 40 e-tron.

Audi Q4 40 e-tron.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Volvo XC40 Recharge.

Volvo XC40 Recharge.

Foto: Volvo
Annons

Den lilla kompaktsuven EQA som lanserades tidigare i år är den tredje modellen i Mercedes EQ-familj. Först ut var den lyxiga suven EQC, som följdes upp av familjebussen EQV. Och under hösten kommer även en suv som heter EQB. Gemensamt är att de bygger på befintliga fossilbilsplattformar.

Efterhandskonstruktioner innebär vissa eftergifter eftersom bilen inte utvecklats speciellt för eldrift, och tekniskt är modellerna redan omsprungna av konkurrenter från Volkswagenkoncernen, Kia och Hyundai.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons