Annons

Dålig kommunikation ökar oron på asylboenden

Många nyanlända är kritiska mot bristfällig dialog med Migrationsverket, uppger myndigheten själv. Flera på ett asylboende i Stockholm som SvD pratat med delar kritiken.

– Vi vet ingenting om vad som händer, vi sitter bara och väntar, säger 20-årige Zaid från Syrien.

Under strecket
Publicerad

På ett asylboende i Stockholm sitter flera personer samlade för att prata om missnöjet i kommunikationen med Migrationsverket.

Foto: Linus Sundahl-Djerf

Zaid har bott i Sverige i tre månader, med hans mamma Hanadi och hans två småsystrar Maya och Naya. Nu bor alla i ett litet rum på ett asylboende i Stockholm och drömmer om att bygga en framtid i Sverige.

Foto: Linus Sundahl-Djerf

Zaid och hans småsystrar Maya och Naya brukar sysselsätta sina dagar med att umgås, plugga svenska via mobilen och spela spel. Det finns inte så mycket mer att göra, berättar Zaid.

Foto: Linus Sundahl-Djerf

I matsalen på ett asylboende i Stockholm sitter en grupp med människor från Syrien och pratar. Flera är missnöjda över att dialogen inte fungerar – varken med personal på boendet eller med Migrationsverket. De vill ha svar på frågor som: Kommer jag få stanna? Vem ska jag vända mig till? Vilka rättigheter har jag?

– Vi får information, men den är inte tillräcklig, säger 20-årige Zaid, som sitter på en stol vid bordet.

Annons
Annons
Annons