Annons

Dalhalla blev Don Carlos övermäktigt

Under strecket
Publicerad

Don Carlos Dalhalla Musik: Giuseppe Verdi Libretto: Méry och Du Locle efter Schillers drama Regi: Nijolé Krotkuté Scenografi och kostym: Liudas Truikys Koreografi: Vytautas Brazdylis Ljus: Levas Kleinas Dir: Jonas Aleksa Medv: Grigoryan, Prudnikovas, Milkeviciute, Juozapaitis m fl Litauiska nationaloperans kör och orkester

Sommarens operaavdelning av Dalhallasäsongen inleddes i fredags med ett gästspel från Litauen. Efter turbulensen kring Dalhalla är det förstås omöjligt att bänka sig utan att reflektera över dess framtid som spelplats för opera. Liksom för att besvara en del av de frågor som uppstått med striderna inom Dalhallas ledning, meddelades samtidigt att det åtminstone nästa säsong blir opera i Dalhalla i ungefär samma utsträckning som tidigare. De kittlande drömmarna om satsningar på i synnerhet Richard Wagner förblir än så länge drömmar. Men om pengar funnes kunde kanske ett Wagneranfall vara bästa försvar mot dem som tvivlar på potentialen för operascenen Dalhalla. Detta är ju en Wagnerscen för Sverige och världen. Men opera blir det alltså i alla fall även nästa år: Savonlinna/Nyslott gästspelar med enaktskompisarna ”På Sicilien” och ”Pajazzo”, och Rigaoperan med ”Eugen Onegin” respektive ”La Bohème”. I år gästspelar Malmöoperan med redan nära nog utsålda föreställningar av ”Aida” (7 och 9 augusti) medan Litauiska nationaloperan i fredags presenterade sig med en välbesökt om än inte fullt lika publikdragande iscensättning av Verdis ”Don Carlos”. De har framgångsrikt turnerat med denna opera sedan decennier, och för tiotalet år sedan måste nog berättelsens frihetstema ha fått en ovanlig resonans i samband med landets egen frigörelse från Sovjetstyret i början av 1990-talet. Det är därför fullt tänkbart att Litauens nationalopera, med sin långa och anmärkningsvärt starka Verditradition, i modern tid fick ett alldeles särskilt förhållande till just ”Don Carlos”.

Annons
Annons
Annons