Dags för skivbolagen att tänka om

Under strecket
Publicerad
Annons

Alla som agerar på marknaden nuförtiden ägnar en viss del av tiden för omvärldsbevakning, konkurrentvärdering samt strategiplanering inför framtiden. Skivbolagens strategi går som bekant ut på att försöka stoppa fildelningen. Den har väl inte varit särdeles lyckad än så länge men med hjälp av Bodström så kan dom nog nå målet om en fyrtio–femtio år, synd att man då övergått till helt andra former av att sprida musik...
Jag anser att det är dags att skivbranschen sätter sig ner och ser på utvecklingen och försöker anpassa sig till denna. Vi ser en vikande försäljning av singelskivor, cd-album har också sjunkit i antal sålda enheter. Detta är speciellt tydligt om man ser på hur en singel uppfattas. Det är inte singeln med omslag och ask som är det viktigaste, utan själva låten.

Det är därför mycket viktigt att musikbranschen omvärderar den status en skiva har i dag. Skivan har inte det statusvärde som den hade förut. Musik har gått över till att bli en förbrukningsvara och måste därför börja distribueras som en sådan.
Det förvånar mig mycket att det inte finns musikautomater där kunden kan tanka ner filer till sin mobila enhet. Dessa musikautomater fungerar som så att man kan loggar in och får ett förslag på en tio–femton låtar att välja på baserat på sin musikprofil. Kunden väljer låtar och tankar ner dessa.
Givetvis skall det gå att köpa musik utan att logga in, då sker betalning genom kort eller kontanter, på samma sätt som man köper biljetter och annat i automater.

Annons
Annons
Annons