Annons

”Bakom hörnet vindens jojk”Dags att upptäcka bredden i samisk samtidskonst

Outi Pieskis textilverk ”Gurzot ja guovssat” upplyst om natten i Sven-Harrys konstmuseums glasvägg mot Vasaparken.
Outi Pieskis textilverk ”Gurzot ja guovssat” upplyst om natten i Sven-Harrys konstmuseums glasvägg mot Vasaparken. Foto: Mattias Lindbäck

Inom ett år har det visats tre utställningar med samisk konst i Stockholm. På Sven-Harrys blir fokus än en gång grupptillhörighet och identitet. Nödvändigt kanske, men det riskerar att låsa in konsten i ett reservat.

Under strecket
Publicerad

Máret Ánne Sara, ”Loaded”.

Foto: Mattias Lindbäck

Britta Marakatt-Labba, ”Urmoder” 

Foto: Mattias Lindbäck

Verk av Silje Figenschou Thoresen, installationsvy på Sven-Harrys konstmuseum.

Foto: Mattias Lindbäck

Outi Pieski, ”Klyfta”.

Foto: Mattias Lindbäck

Den samiska samtidskonsten har aldrig varit så uppmärksammad som nu. Efter förra årets grupputställningar på Tensta konsthall och den numera nedlagda Edsvik konsthall har turen kommit till Sven-Harrys konstmuseum, som gör sin egen mönstring av konst från Sápmi.

Ett tecken i tiden är att de tre samiska konstnärerna Máret Ánne Sara (Norge), Pauliina Feodoroff (Finland) och Anders Sunna (Sverige) utvalts att representera Sápmi i den nordiska paviljongen på Venedigbiennalen 2022. Det är första gången som enbart samiska konstnärer representerar Norden. Anders Sunna är dessutom just nu aktuell med en utställning på Stockholmsgalleriet Bohman-Knäpper.

Annons
Annons
Annons