”Bakom hörnet vindens jojk”Dags att upptäcka bredden i samisk samtidskonst

Outi Pieskis textilverk ”Gurzot ja guovssat” upplyst om natten i Sven-Harrys konstmuseums glasvägg mot Vasaparken.
Outi Pieskis textilverk ”Gurzot ja guovssat” upplyst om natten i Sven-Harrys konstmuseums glasvägg mot Vasaparken. Foto: Mattias Lindbäck

Inom ett år har det visats tre utställningar med samisk konst i Stockholm. På Sven-Harrys blir fokus än en gång grupptillhörighet och identitet. Nödvändigt kanske, men det riskerar att låsa in konsten i ett reservat.

Under strecket
Publicerad
Máret Ánne Sara, ”Loaded”.

Máret Ánne Sara, ”Loaded”.

Foto: Mattias Lindbäck
Britta Marakatt-Labba, ”Urmoder” 

Britta Marakatt-Labba, ”Urmoder” 

Foto: Mattias Lindbäck
Verk av  Silje Figenschou Thoresen, installationsvy på Sven-Harrys konstmuseum.

Verk av Silje Figenschou Thoresen, installationsvy på Sven-Harrys konstmuseum.

Foto: Mattias Lindbäck
Outi Pieski, ”Klyfta”.

Outi Pieski, ”Klyfta”.

Foto: Mattias Lindbäck
Annons

Den samiska samtidskonsten har aldrig varit så uppmärksammad som nu. Efter förra årets grupputställningar på Tensta konsthall och den numera nedlagda Edsvik konsthall har turen kommit till Sven-Harrys konstmuseum, som gör sin egen mönstring av konst från Sápmi.

Ett tecken i tiden är att de tre samiska konstnärerna Máret Ánne Sara (Norge), Pauliina Feodoroff (Finland) och Anders Sunna (Sverige) utvalts att representera Sápmi i den nordiska paviljongen på Venedigbiennalen 2022. Det är första gången som enbart samiska konstnärer representerar Norden. Anders Sunna är dessutom just nu aktuell med en utställning på Stockholmsgalleriet Bohman-Knäpper.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons