Annons

”Dags att skrota vagnskadegarantin”

Foto: Nora Lorek/TT

Vagnskadegarantin gynnar bara tillverkarna, de auktoriserade verkstäderna för respektive bilmärke och några få stora försäkringsbolag. Förlorarna är övriga försäkringsbolag, oberoende verkstäder och bilägarna, skriver Roelof Hansman, vd för leasingföretaget Leaseplan Sverige.

Publicerad

I Sverige går det inte att köpa en ny personbil utan så kallad vagnskadegaranti. Vagnskadegarantin är en nybilsförsäkring som svenska bilägare inte nödvändigtvis vill ha men inte kan välja bort – trots att den kostar dem stora summor i onödan varje år. I en ny utredning slår Konkurrensverket fast att vagnskadegarantin i dess nuvarande form inte bara missgynnar bilägarna utan dessutom kraftigt snedvrider konkurrensen inom både försäkrings- och verkstadsbranschen.

Låt oss ta det från början. Vagnskadegarantin infördes av Volvo på 1950-talet och har blivit standard inom personbilsförsäljningen. Den finns vad vi vet inte i något annat land och gäller normalt under bilens första tre år. Under dessa tre år måste alla reparationer utföras på en verkstad som är auktoriserad av det bilmärke man har köpt för att ”garantin” ska gälla. Köper man till exempel en Volkswagen får man bara reparera bilen hos verkstäder auktoriserade av Volkswagen. Upplägget är en guldgruva för biltillverkarna samt deras verkstadspartners och försäkringsbolag.

Foto: Börje Svensson Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons