Dags att se Lichtenstein med nya ögon

Louisianas retrospektiva utställning av Roy Lichtenstein är den största i Europa sedan konstnärens bortgång för sex år sedan. Det är också ett bra tillfälle att omvärdera Lichtensteins åstadkommanden - för både kritiker och beundrare.

Publicerad
Annons

Roy Lichtenstein ”All about art”, Louisiana t.o.m. 11 januari 2004

Det fanns en tid då Roy Lichtenstein var en ganska medelmåttig abstrakt målare med försörjning som lärare vid olika universitet. Detta förändrades snabbt när han fick ställa ut hos Leo Castelli i New York 1962. De nya bilder han visade beskrevs enklast som uppförstoringar av enkla massbilder: serierutor, reklamillustrationer. En verklig provokation i ett New York där formen, färgen och det autentiska uttrycket ännu stod högt i kurs. Hur kunde denna provokation legitimeras? Jo, de mer öppna av formalismens kritiker valde att se Lichtensteins bilder som rent visuella angelägenheter, eller som demonstrationer av hur bilders motiv och innehåll inte spelar någon roll så länge kompositionen är god. De sparade inte på krafterna när det gällde att visa att Lichtenstein inte alls kopierade sina förlagor i seriemagasinen, utan tvärtom systematiskt stiliserade dem till väl avvägda kompositioner. Detta var vad han själv ville höra. Han var en skolad formalist, präglad av lärare som Hoyt Sherman och av den forskning om seendets grunder som lanserades på bred front av Rudolf Arnheim och andra psykologer.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons