Annons
Krönika

Niklas Wiklund:Dags att bunkra inför kris – det har jag gjort

Varje gång vi går till affären för att handla mat, eller stannar för att tanka bilen tar vi för givet att hyllorna är fyllda och att det kommer bensin ur pumpen. Sällan funderar vi över hur produkterna har hamnat där.

Under strecket
Publicerad

Leveranser av dagligvaror bygger i dag uteslutande på leveranser ”just in time”. Att hålla lager är förenat med kostnader, så därför är butikernas lager avvecklade. Den produkt du ska köpa om några dagar transporteras just nu. Dessutom importerar vi en stor del av våra dagligvaror vilket innebär att många produkter inte ens finns i Sverige.

Föreställ dig då att någon påverkar eller bryter denna känsliga logistikkedja, helt anpassad för leveranser ”just in time”. Nu finns inte längre några beredskapslager av livsmedel kvar i Sverige då hela det systemet är avvecklat. Samma sak gäller för petroleumprodukter. Även här är beredskapslager i praktiken avvecklade. Bensinbolagen är förvisso ålagda att hålla vissa nivåer, men problemet är att det inte finns krav på att hela lagret måste finnas i Sverige. Om transportkedjan bryts så skulle butikernas hyllor gapa tomma inom bara några dagar, och ganska snart skulle även drivmedlet ta slut, med uteblivna leveranser som följd.

Annons
Annons
Annons