Annons
X
Annons
X
Scen
Recension

Streber Dagerman blir sprängstoff för vår tid

Streber

Genre
Teater

Dramaten. Text: Stig Dagerman. Regi: Olle Jansson. Scenografi: Sutoda. Kostym: Nina Sandström. Musik: Anthony Linell.

Är streber över huvud taget ett fult ord i vår tid av karriärplanering och varumärkesstärkande? Det betyder bokstavligen strävare, en som vill upp. Och?

För den unge Stig Dagerman (han var aldrig annat än ung) har ordet en tydlig bibetydelse av svikare, en som trampar på andra för att sko sig. I ”Streber” från 1948 gör han ett kusligt porträtt av en man helt utan samvete.

Som människa är strävaren Blom en katastrof, som roll måste han vara en gåva. På Dramaten tar Mattias Silvell så väl hand om denne Iago i svensk fyrtiotalstappning att det går rysningar genom salongen. Som en Shakespeare-aktig skurk portionerar han ut små och stora lögner, utnyttjar kvinnor och skaffar sig sålunda makten över sin omgivning.

Annons
X

Och ändå började det så bra, med fyra kamrater som försöker tillämpa praktisk socialism i en samägd bilverkstad utan överhet. Men när vi kommer in i handlingen har projektet redan börjat krackelera. Det blir aldrig helt klart om det ligger i kapitalismens natur att ett sådant företag måste ätas upp, eller om det rör sig om en människas medvetna manipulationer. Förmodligen både och.

Människorna runt strebern gestaltas i korta, men pregnanta scener. Christopher Wagelin ger oss med få streck John Nilsson, en idealistisk arbetare med öppet ansikte och onda aningar. Nina Fex varierar sig väl som hans och Bloms fruar, medan Emma Mehonic spelar både dotter till Nilssons och förförisk sekreterare hos direktören. I det stora spelet blir hon både offer och ”gärningsman”. Eva Melander rör sig snabbt från falskspelaren till direktören, två män som utan fysisk styrka har stor makt över andras öden.

Johannes Wanselow gör Pelle, gruppens problembarn: han super vid pokerbordet och spelar med sin dystra och skuldtyngda närvaro strebern rakt i händerna. Platsar han i det socialistiska experimentet, frågar man sig? Eller är det bara till för hederliga arbetare, ideologiskt fläckfria?

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    ”Streber” ser först ut som ett gammaldags intrigdrama, men visar snart vara fullt av sprängstoff. I Målarsalen utspelar sig allt bakom en järnridå som dras upp och ner: strukturen synes fast och oföränderlig. Men den unge Åkes (Rasmus Luthander) hemmatrapets blir en oroande bild för nya möjligheter.

    Olle Janssons uppsättning väcker starka känslor och många frågor. Direktören betraktar (föraktfullt) strebern som nödvändig. Är han det? Och i så fall för vem?

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X