Annons
X
Annons
X

Dagens unga har helt rätt kompetens

De kan inget. De vet inget. De är svaga. Dessutom särskriver de jäklarna.

Blä, blä, blä. Så låter det allt oftare om dagens unga. I alla fall när skolan och högskolan diskuteras. Och för varje gång liknande omdömen yttras utan att någon protesterar, ökar naturligtvis acceptansen för att den nedlåtande synen är helt okej.

Till slut är det anything goes: bara för några veckor sedan kallade till exempel en professor i Malmö studenterna på lärarutbildningen för ”rutten frukt”, omöjlig att använda sig av. Hur låter det nästa gång?

Utvecklingen hade kanske inte varit lika allvarlig om det inte hade varit för att det snipiga mästrandet får allt mer understöd av politikerna.

Annons
X

Under årets valrörelse är det tydligt att flera partier siktar på att locka väljare bland lärare genom att stärka yrkets status, som det heter. Statushöjningen ska oftast ske genom att det hierarkiska avståndet mellan lärare och elever görs större.

Lärarnas makt är tänkt att öka i och med att de ges mer att säga till om när det gäller ordnings- och uppförandefrågor (av med kepsen!) och får fler tillfällen att uttala sig om de individuella prestationerna (betyg eller betygsliknande omdömen redan från skolstarten).

Själv undrar jag lite vad som kommer att hända med den där hierarkin när eleverna och studenterna börjar prata tillbaka. Sollentuna, Malmö och Örebro var tidigt ute med tankar om att låta eleverna betygsätta lärarna och runt om i landet har dessa idéer nu börjat få fäste, vilket naturligtvis skakar om den båt som var tänkt att segla så lugnt genom terminerna tack vare kaptenernas nya maktställning.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Många har reagerat starkt på elevbetygen, inte minst Lärarnas riksförbund, som bland annat sett dem som ett angrepp på en redan jagad lärarkår. Problemet är möjligen att betygen numera kommer att sättas ändå, oavsett om kommunerna sanktionerar dem eller inte.

    För vad dagens unga kan, är just något som mer än något annat hotar planerna på den ökade hierarkin inom skolvärlden: nämligen att med nya sociala verktyg snabbt sluta sig samman i grupper, att skaffa sig stora nätverk och att samtala inom dem för att kvickt få tag på rätt svar eller rätt kompetens. Ja, de har faktiskt precis den där kunskapen som efterfrågas av allt fler företag ute i samhället, men som dagens skolvärld sorgligt nog sällan värderar, eftersom lärarna och politikerna själva saknar den och inte förstår vad den ska användas till.

    Det här betyder dock inte att skolan inte kommer att påverkas av utvecklingen. Om jag skulle välja skola i dag, hade jag till exempel varit betydligt mer intresserad av att lyssna på vad eleverna själva säger om kvaliteten på undervisningen än av att skumma igenom de officiella reklambroschyrerna. Och möjligheten att ta del av den diskussionen ökar i takt med att samtalet i sig växer och görs sökbart.

    Medan valstrategerna tävlar om att mäta vems parti som har den längsta pekpinnen, borde vi andra kanske fundera över varför vi så gärna vill att skolan i dag ska se likadan ut som vår egen, trots att resten av samhället förändras och går åt ett helt annat håll.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X