”Dagens skola gynnar inte kreativitet”

Framgångarna för våra kreativa näringar sätter Sverige på kartan internationellt: musik, spel, kläddesign, filmproduktion, innovation. Vi måste slå vakt om de ­seriellt krea­tiva – personer som är ny­skapande – om vi inte ska förlora den oerhörda samhälls­potential de utgör, skriver innovatören Örjan Strandberg.

Under strecket
Publicerad
Många har förletts att tro att kommunala musikskolan genererar musikaliska genier såsom Max Martin (bilden) eller Benny Andersson, skriver Örjan Strandberg.

Många har förletts att tro att kommunala musikskolan genererar musikaliska genier såsom Max Martin (bilden) eller Benny Andersson, skriver Örjan Strandberg.

Foto: Chris Pizzello/AP
Örjan Strandberg

Örjan Strandberg

Foto: privat
Annons

Då det ändå ligger i tiden att se över utbildningens effektivitet, vill jag försöka göra en viktig distinktion när ”särskilt begåvade elever” ska identifieras. Det finns nämligen ­olika sorters begåvning, nödvändiga för samhället, men ofta inte inbördes kompatibla.

Kunskap är bra. Kreativitet är bra. Men kunskap är inte detsamma som kreativitet.

Annons
Annons
Annons