Dagens kammarmusik är fylld av originalitet

Under strecket
Publicerad
Annons

Konsert
Nybrokajen 11
Musik av Sjostakovitj, Fredrik Högberg, Minoru Miki m fl
Medv: Kungsbacka pianotrio, Etienne Glaser (värd), Malmö percussion edition, Malena Ernman, Martin Fröst

En laptop och några högtalare. Eller en pianotrio. Tolkningarna av begreppet kammarmusik kan se väldigt olika ut. Med en välbesökt tjuvstart på Kulturhuset vid lunch där man bjöds på blandad musik från kompositionsverkstäderna på Musikhögskolan i Stockholm, och därefter en showande invigningskonsert på Nybrokajen 11, har festivalen ”Hör upp!” snabbt fått styrfart. Satsningen fortsätter till söndag; en knapp vecka fylld av konserter och seminarier för att ge kammarmusiken många röster och ansikten.
Och visst är det värt att påminna om att det var länge sedan genren handlade enbart om frackklädd herre vid piano eller sammanbitet stråkkvartettmusicerande. Om lunchkonserten var mest verkorienterad, så var invigningen på kvällen mer artist- och musikerdriven med hisnande uppvisningar som påminde om vilka oerhörda krafter som finns i landet.
Malmö percussion edition dunkade in budskapet enligt rockrecept i Brett Dietz väl trummisbanala men öppningseffektiva ”Sharpened stick”, liksom man svängde och krängde på högsta nivå i japanen Minoru Mikis mer sofistikerade ”Marimba spiritual”. Och vad som sedan i programmet såg ut som mer traditionellt kammarmusicerande var fyllt av originalitet på ett lite mer finstilt plan. Utmärkta Kungsbacka pianotrio – programvärden Etienne Glaser kallade namnet ”anspråkslöst”, och det är en underdrift – spelade nämligen Sjostakovitjs ”Pianotrio nr 2” med förlösande frihet och ett tilltalande egensinne. Svängarna tog ut både i tempotänjningar och dynamik utan att man förlorade den intensivt brännande, gemensamma fokuseringen i spelet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons