Annons
X
Annons
X

Då ska man väl gå hem nu

FRA-DEBATTEN | KONSPIRATIONER, KRIG OCH BÄVAN

De är svåra att urskilja, vanligt folk. Vanligt folk har ju både jobb och åsikter. De är engagerade i partier och organisationer. De är släkt med ovanligt folk. De är fattiga, rika eller mittemellan. Ibland titulerar de sig konsult.

I helgens
DN -artikel (28/2) om ”spelet” bakom FRA-debatten fanns det gott om konsulter, såväl IT- som PR-dito. Dessa typer ska ha iscensatt ”bloggbävningen” inför riksdagsomröstningen om signalspaningslagen i juni.

Någon försåg David med stenar när han begav sig för att fälla Goliat. Kanske gud, kanske ett företag i stenbranschen.

Annons
X

Bloggosfären tolkar artikeln som en krigsförklaring från DN/gammelmedia/Bonnierkoncernen/Pär Nuders fru (den ena journalisten bakom artikeln). Det är begripligt att ingen vill framställas som ”nyttig idiot”, men det hjälper föga att bemöta den ena konspirationsteorin med en annan.

Faktum är att artikeln är bitvis intressant. Teleoperatörernas inblandning har inte belysts mycket hittills. Det är också ett kul stycke information att FRA-motståndarna skrev oppositionens motion. Vad man däremot inte kan göra med informationen är att dra slutsatsen att engagemanget i frågan var ”falskt”. Det var det inte.

”När vissa bloggare till och med avsätter arbetstid för att mot betalning arbeta med opinionsbildning på nätet (…) finns inga gränser för påverkansmöjligheterna, skrev DN igår. Jaha. Man undrar vilka gränser det är som önskas. Gills endast obetalda åsikter? Då ska väl både jag och kamraterna på DN gå hem nu.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    De oroar sig för frånvaron av ”äkta spontanitet”. Egentligen är det mesta som det alltid har varit. Diskussionen om äkta versus konstgjort påminner om moralpaniska debatter om farligt videovåld. Bloggosfären är varken mer eller mindre äkta än medierna. Den befolkas, precis som övriga medier, av såväl nyttiga som onyttiga idioter, strateger och genier.

    Som vanligt gäller en gammal nött devis. Tro inte på allt du läser. Men läs gärna så mycket du kan.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X