Då paradiset mötte helvetet

Glassigt läckra ytor möter ironiska klacksparkar. Svalt eleganta interiörer krockar med råa politiska protester. Los Angeles konstscen på 50- och 60-talen var fylld av starka individuella strömningar som gav den en egen särart vid sidan av konst­huvudstaden New York.

Under strecket
Publicerad
Lars Nittve.

Lars Nittve.

Foto: JUREK HOLZER/SVD
Annons

En trappa ner på Moderna museet sitter två damer i vackert klockade ljusa kjolar och konverserar i ett propert vardagsrum. För deras fötter utanför panorama­fönstren brer ljusen från Los Angeles ut sig bort mot de fjärran bergen och en skymning av årgången 1960. Och 48 år senare kan man fortfarande höra sucken ”tänk om man bodde så” framför arkitekturfotografen Julius Shulmans bild av Pierre Koenigs Case study house nr 22 uppförstorad till väggstorlek. Det världsberömda fotot tillsammans med en högst verklig vilstol av amerikanskt vintagemärke bildar upptakt innan entrén till den tredje och avslutande av Modernas Tid och plats-utställningar.

Turen går nu till Los Angeles ­efter de tidigare stoppen i Rio de Janeiro och Milano och Turin. Som museet formulerar det: ”fickor i konsthistorien som blivit betydelsefulla för konstnärer under 1990- och 2000-talet”. Det har blivit en utställning där Lars Nittve, Modernachefen himself, visar upp en konstscen som blivit hans specialområde. Händelsevis råkade den senaste utställningen han själv höll i (på danska Louisiana för drygt tio år sedan) innan chefsuppgifterna tog över all tid heta Sunshine & noir och handla om – Los Angeles.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons