Peter Schantz:Cyklisterna får hjulen att snurra

I dag offentliggör FN-organet WHO ett unikt redskap för hälsoekonomiska bedömningar av cykling. Efter en sensationell norsk rapport om cyklingens ekonomiska nytta gick WHO igenom 16 engelskspråkiga studier. 15 av dem visade på större nytta än kostnad.

Under strecket
Publicerad
Annons

Under människosläktets utveckling har förflyttningar mellan olika platser utgjort en stor del av människans totala fysiska aktivitet. Så är det även idag i många länder. I till exempel Tianjin, Kinas tredje största stad med 9 miljoner invånare, gick eller cyklade 94 procent av befolkningen till arbetet för några år sedan. I snitt tog färden 30 minuter i en riktning, och 65 procent av befolkningen utförde ingen annan form av fysisk aktivitet på fritiden. Även i Sverige var för bara ett drygt halvsekel sedan fysiskt aktiva transporter en del av vår svenska normalitet. Bland LM Ericssons 5 000 anställda år 1949 cyklade 3000 till arbetet, medan 950 promenerade och 1000 åkte kollektivt. Endast 50 tog sig till jobbet med någon annan form av motorfordon. Men snart skulle denna tidstypiska bild tona bort i Sverige. Och sedan något decennium har motsvarande förändring inletts i Kina.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons