X
Annons
X
Recension

Curt Asker, ”Retrospektiv” Curt Askers konst är ett uppror mot gravitationskraften

Curt Asker blev stor konststjärna på 1970- och 80-talet. Han ställde ut internationellt, representerade Sverige på Venedigbiennalen. I dag har han hamnat något i bakgrunden. En svindlande vacker retrospektiv på Konstakademien rättar till den saken.

Curt Asker, ”Läge”, bemålat fotografi. Foto: Curt Asker/Konstakademien
Läs mer om Vårens konstutställningar 2019

Han skapade i modernismens kölvatten och började som landskapsmålare med ett fritt, abstraherande formspråk. Curt Asker (1930–2015) blev mycket framgångsrik när han obekymrat släppte ut sina pappersdrakar – till synes tyngdlösa akvarellskulpturer av siden- eller spinnakertyg – i luften. Hundtassar, lastbilar och fönster blev de återkommande, karaktäristiska mönstren. Hur det ena ledde till det andra i Askers rika och ändå homogena skapande visar en stor retrospektiv på Konstakademien.

I en av salarna, ganska centralt, visas en mängd ömtåliga teckningar och skisser. Lapparna är små. Pappret har hunnit gulna. Skivan, som dessa hieroglyfer spikats upp på, är som en orienteringskarta. Både till Askers konst och till hela utställningen. Varje form tecknades ned med en pojkaktig nyfikenhet. Curt Asker var förvisso en konstnärlig mångsysslare: målare, skulptör, grafiker, performancekonstnär – och han var även skicklig med sin penna.

Curt Asker, ”Läge”, bemålat fotografi.

Foto: Curt Asker/Konstakademien Bild 1 av 5

Två av Curt Askers skulpturer, ”Situation” i spegelglas och ”Blad” i blandteknik. Installationsvy i Konstakademiens salar.

Foto: SvD Bild 2 av 5

”Krysset” över ett fotografi av Curt Askers ateljé i Brantevik.

Foto: Curt Asker/Konstakademien Bild 3 av 5

Curt Asker, ”Källa”, fotografi.

Foto: Curt Asker/Konstakademien Bild 4 av 5

Curt Asker, ”Retrospektiv”. Installationsvy på Konstakademien.

Foto: Jakob Asker Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X