Annons

Magnus Eriksson:Countryns baränglar till motattack

Genrens mytologi påbjuder att kvinnan hyllas som maka och mor, eller demoniseras som fresterska. Med tiden har dock motrösterna mot countryns schablonbilder blivit allt starkare tack vare banbrytande artister som Kitty Wells, Patty Loveless, Faith Hill och Loretta Lynn.

Under strecket
Publicerad

I countrymusikens mytologi har kvinnligheten knutits till en del fixerade roller. Under depressionen, när bergsmusiken lade grunden för den kommersiella populärmusik som kom att kallas country, hyllades kvinnan som självutgivande maka och mor. I slutet av 1940-talet, när honky tonk-stilen skapades på de texanska oljefälten, fick den förandligade kvinnligheten sin demoniserade motpol. The honky tonk angel, the homewrecker: epiteten var många för den evigt trolösa kvinna som förförde mannen som bara gått ut för att ta en öl efter veckans slit.

Kvinnan demoniserades, mannen blev offret. Så föddes en av countryns mest seglivade attityder, den öldränkta manliga självömkan som snabbt blev ett signum för countryns ledande manliga sångare: Hank Williams, George Jones, Merle Haggard.

Annons
Annons
Annons