Annons
X
av SvD Perfect Guide
Foto: COS
Mode

Cos firar 10 år med ny kollektion

Det har hunnit gå tio år sedan H&M:s systermärke Cos – vars sortiment är något exklusivare och har högre modegrad – slog upp portarna. För att fira detta jubileum har de skapat en så kallad kapsylkollektion som kort och gott döpts till ”10”.

– Varje plagg i kollektionen är skapat av hela tygbitar, där en form bestämmer en annan för att begränsa allt spill. Genom att använda den här metoden skapas en enkel och väl avvägd kollektion i en färgskala av sand och vitt, berättar Cos creative director Karin Gustafsson.

Var hämtade ni inspirationen?
– Vi fokuserar inte så mycket på modetrender, utan influeras snarare av konst- och designvärlden. I det här fallet sneglade vi på innovativ möbeldesign, som inspirerade oss att använda en ny teknik som innebar att maximera materialet och utveckla nya tillskärningssätt.

Vilka är dina favoritplagg ur kollektionen och hur skulle du styla dem?
– Jag har alltid förespråkat den vita skjortan, så jag skulle säga den vita skjortklänningen som jag gärna kombinerar tillsammans med en tunn jacka.

Hur tycker du att ni har utvecklats de senaste tio åren?
– I designen har silhuetterna och formen på plaggen blivit mer avslappnade. Som varumärke har vi hittills varit väldigt lyckligt lottade och fått en positiv respons på varje marknad vi gått in på.

Foto: Cos

Rektangulärt skuren kimonojacka, 1250 kr och pennkjol med dragkedja, 690 kr

Foto: Cos

Teknisk jacka med funktionella fickor, 1250 kr och knälånga short, 590 kr

Foto: Cos

Tunn skjortklänning i dubbla lager bomullspoplin med knytbälte i midjan, 790 kr

Foto: Cos

Japaninspirerad skjorta av bomullspoplin med fickor i sidan av spillet från tillskärningen, 590 kr och knälånga shorts med resårmidja, 590 kr

Till Toppen