Annons

Viruset kan påverka H&M:s försäljning

H&M:s försäljning kan påverkas av coronaviruset.
H&M:s försäljning kan påverkas av coronaviruset. Foto: Tomas Oneborg

Coronavirusets utbredning i Kina kan komma att påverka H&M-gruppens totala försäljning negativt med ungefär 1 procentenhet i såväl det första som andra kvartalet.

Det skriver Credit Suisse i en analys.

Under strecket
Direkt
Publicerad

I slutet av förra året hade H&M-gruppen 546 butiker i Kina (inklusive 26 i Hongkong), motsvarande nära 11 procent av koncernens samtliga butiker. De 546 butikernas försäljning 2019 stod för cirka 6 procent av H&M-gruppens totala försäljning under året.

"Februari kommer förmodligen vara den månad då störningarna (från coronaviruset) toppar i Kina", skriver Credit Suisse och kalkylerar med att effekten på det första kvartalet blir en försäljningsökning på 4 procent, i stället för 5 procent.

Annons
Annons
Annons