Annons

Coop och de otrogna kunderna

Foto: Jesper Sandström

PODD | 30 juli. I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras varför nästan ingen handlar på Coop längre. Lyssna direkt här.

Under strecket
Publicerad

I dagens avsnitt av Ledarredaktionen diskuteras varför nästan ingen handlar på Coop längre. Frågan ställdes ursprungligen av Dagens Nyheters Jonas Fröberg, i ett uppmärksammat reportage förra veckan.

Coops nedgång är berättelsen om ett förändrat Sverige. Kooperativa förbundet, vars Konsumbutiker nu heter Coop, var en gigant med starka kopplingar till arbetarrörelsen. Men den fornstora kooperationen har länge dragits med lönsamhetsproblem. Coops marknadsandel har fallit från 35 procent år 1960 till drygt 18 procent.

Vad beror den här förändringen på? Är problemet den kooperativa ägandeformen? Handlar det om Coops starka band till arbetarrörelsen? Eller har helt enkelt huvudkonkurrenten ICA varit bättre?

Det diskuterar ledarsidans Edvard Hollertz, Maria Ludvigsson och Jesper Sandström tillsammans med docent Fredrik Sandgren, verksam vid ekonomisk-historiska institutionen vid Uppsala universitet som har forskat på dagligvaruhandelns framväxt i Sverige och Tobias Rydergren, presschef på Coop.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons