Annons
X
Annons
X

Commodore 64 – datorn bakom it-undret

Det var inte hem-pc-reformen eller den snabba bredbandsutbyggnaden som lade grunden till det svenska it- och spelundret. Det var hemdatorn Commodore 64 och alla som skrev sina första rader kod på den i början av 80-talet. I en ny bok berättar Jimmy Wilhelmsson deras historia.

En av de senaste modellerna av Commodore 64.
En av de senaste modellerna av Commodore 64.

Commodore 64 är, med sina omkring 17 miljoner sålda exemplar, världens mest sålda hemdator. Men även om C64:an på intet sätt är en svensk produkt så hade den en enormt stark ställning i Sverige. En del uppskattningar pekar på att det fanns en bit över 200 000 exemplar i landet när den var som mest populär.

De flesta som växte upp i Sverige under det tidiga 80-talet har någon gång varit i kontakt med den avlånga beiga limpan med de bruna knapparna, har någon gång sett den mörkblå skärmen med ljusblå text och svarat på uppmaningen ”Press play on tape” genom att trycka igång den lilla kassettbandspelaren för att ladda ett spel.

Många av dem använde kanske argumentet att datorer var framtiden och att den nya datorn skulle vara nyttig för dem i framtiden för att övertyga sina föräldrar om inköpet, även om det kanske var spelen som lockade mest för många. För flera entreprenörer och framstående utvecklare blev det en självuppfyllande profetia.

Annons
X

”Jag skulle vilja hävda att alla stora spelbolag idag har sina rötter i Commodore 64-världen.”
Jimmy Wilhelmsson

– Vi var starka på C64, vi är starka inom spelutveckling och it. Även om jag inte är forskare så är jag övertygad om att det har varit av en avgörande betydelse, säger Jimmy Wilhelmsson som under de senaste två åren kartlagt den svenska C64-världen och intervjuat många av dem som var med under de här åren.

Resultatet, boken ”Generation 64 – Commodore 64 gjorde mig till den jag är”, innehåller intervjuer med 30 kända och okända svenskar. Att hitta kopplingar till den kultförklarade hemdatorn har inte varit särskilt svårt.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Jag skulle vilja hävda att alla stora spelbolag idag har sina rötter i Commodore 64-världen. Det är egentligen få stenar man vänder på utan att hitta kopplingar till den här scenen, säger Jimmy Wilhelmsson.

    Med ”scenen” menar han demoscenen som växte upp kring C64:an och som under toppåren engagerade hundratals svenska ungdomar. Det anordnades så kallade demopartyn i gymnastiksalar och samlingslokaler över hela landet.

    – Det är kanske lite kontroversiellt idag, men hela den här scenen uppkom tack vare knäckningen av kopieringsskydd. Om inte annat så finns det en viss ironi i att it- och spelkulturen uppkommit ur den här världen, säger Jimmy Wilhelmsson.

    Piratkopieringen var utspridd under de här åren och eftersom de flesta spel var kopieringsskyddade behövdes det någon som kunde knäcka skyddet. I Sverige fanns flera grupper av personer som hjälptes åt med att få tag på spel, knäcka dem och distribuera kopiorna och ganska snabbt byggdes det upp en stor konkurrens mellan dem.

    Grupperna började sprida sina namn och bygga sitt rykte med hjälp av intron, där man helt enkelt använde det ytterst begränsade utrymme som fanns kvar när man knäckt ett spel till att visa upp sin skicklighet när det gäller programmering, grafik och musik. Ganska snart utvecklades det lilla demot till en konstform, som inte bara distribuerades som intron till knäckta spel. Landet runt satt ungdomar, för det var företrädesvis unga människor i den här världen, och försökte göra allt häftigare saker med den med moderna mått högst modesta hårdvaran.

    Att pressa gränserna för vad som går att göra med begränsade resurser är en bra grogrund för utveckling av spel och andra program. Här väcktes passionen för datorer och programmering hos många nyckelpersoner i Sveriges spel- och it-värld. Till exempel är Sveriges största spelbolag, DICE, en direkt produkt av en sådan demogrupp – bolaget grundades som Digital Illusions i Växjö i början av 1990-talet av medlemmar i demogruppen The Silents.

    Kim Nordström, i dag ansvarig för Kings Malmöstudio och med ett förflutet bland annat som en av personerna bakom Playstation 4 och Playstation Vita på Sony, är en annan person med bakgrund i C64-världen. Spotifys teknikchef Oskar Stål och Internet-of-things-pionjären och Thingsquare-grundaren Adam Dunkels är andra som börjat sin datorbana med Commodore 64.

    Lars Hård, som i dag driver mjukvarubolaget Expertmaker med kontor i bland annat Silicon Valley, var en av grundarna till Skandinaviens första spelbolag Greve Graphics. En annan person i boken är Tony Krvaric, som grundade demo- och knäckargruppen Fairlight i slutet av 80-talet och som i dag är Republikanernas ledare i San Diego.

    Men även om C64:an inte har något att sätta emot dagens datorer eller surfplattor så finns det fortfarande en scen kring den.

    – Runt år 2009 vaknade den till igen. Det är folk som fortfarande släpper spel och skapar demos till C64, folk som skapar nya saker, som bryter nya barriärer, säger Jimmy Wilhelmsson.

    – Det var inget jag fattade innan jag började skriva boken.

    Kolla in kartan på http://sthlmdigital.svd.se/svd-map. Foto: SVD.SE

    Läs mer om startups på Stockholm Digital

    Sveriges hetaste startups på vår nya karttjänst.

    • Senaste jobben i sektorn

    Här hittar du kartan

    Adam Erlandsson

    Annons
    Annons
    X

    En av de senaste modellerna av Commodore 64.

    Bild 1 av 2

    Kolla in kartan på http://sthlmdigital.svd.se/svd-map.

    Foto: SVD.SE Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X