Comeback andas protest

Publicerad
Annons

Det händer att konstnärer får uppmärksamhet, till och med stor uppmärksamhet, för att sedan tystna och försvinna. Ofta har de vare sig tystnat eller försvunnit, bara dragit sig tillbaka från den så kallade konstscenen. Och så som denna ”scen” ser ut kan det röra sig om ren självbevarelsedrift.
I Kristina Erikssons fall tror jag att det till ganska stor del är så. På 1980-talet räknades hon till de intressantaste på ”scenen” i Stockholm. Sedan valde hon Skåne, vilket ur Stockholmsperspektivet verkar vara detsamma som att stiga ur tiden. Dessutom har hon nu under en följd av år varit tyst, även ur ett skånskt perspektiv. Men ingalunda overksam.
När Kristina Eriksson nu kommer tillbaka med en utställning i Lund är det med en serie verk som från början till slut andas protest. Jag skriver ”andas”, eftersom detta är det mest exakta uttryck jag för närvarande kan hitta. Protesten ”andas” inifrån och ut. Den är inget som ligger på ytan, som
klichémässiga slagord.
I vissa verk finns inte ens något igenkännligt att se, inga motiv. Här ligger protesten i själva handlingen att göra ett föremål och att visa det. Men utställningsrubriken talar sitt tydliga språk: ”Hudlösa notationer bortom klichéer och institutioner”.

Det finns två kategorier av verk i utställningen: teckningar, ofta med handskriven text, och objekt i lera. Men teknikerna och genrerna är oväsentliga, vilket förtydligas av Erikssons respektlösa hantering av materialen. Även här en protest: mot det glättade, det gångbara, det färdiga.
Några av lerobjekten antar formen av kärl eller skålar, men patetiskt skeva och ofunktionella. Andra blir till stora klumpar, myllrande av prövande kluttar. I dessa klumpar finns en ordning som har mer med naturen än kulturen att göra. Precis som stenar formade av vädret har de en stabil tyngdpunkt. De kan inte ligga hur som helst. Men om konstnären försökt forma dem som stenar hade hon hamnat i naturalismen. Nu ligger de där som protester mot det
igenkännliga: mot såväl naturens som konstens klichémässiga utseenden. De är oberoende.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons