X
Annons
X

Cognac – mer hip hop än gubbigt

Har du också börjat beställa in en kupa till kaffet? Det beror förstås inte på att du blivit gammal, tvärtom. Cognac-husen har kämpat hårt för att nå just dig.

Det har skett en varumärkesförskjutning.Tiden då cognac bara dracks av cigarrökande gubbar är förbi. Cognacsproducenterna har insett att både gubbarna och deras livsstil är en utdöende art och tänkt till. I USA har man redan gjort succé och nu står Europa och Kina på tur. Glassiga bilder på cognacskupor i herrmagasinen får inte de unga att ta ett glas. Istället har marknadsförarna helt ägnat sig åt avancerad produktplacering. Vilket även gynnat en annan industri.

Du har kanske hört låten Pass the Courvoisier av rapparen
Busta Rhymes som kom för några år sedan? Det är ett lyckat exempel på produktplacering, ett sätt för artisten att kompensera sina förlorade intäkter när folk istället laddar ner musik från Internet. Det mest omnämnda cognacsmärket i populärmusik är Hennessy. Bara under 2004 omnämndes Hennessy 69 gånger i låtar från artister som
Tupac,
50 Cent,
Trick Daddy,
Sean Paul och
Lil’ Jon. Enligt undersökningen American Brandstand, från Agenda Inc, är cognacsjätten det sjätte mest omnämnda varumärket i låtar på Billboard-listan.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X