Coca-Cola-reklam fälld igen

Grabbig ton, medger Coca-Cola om sin reklam för drycken Zero på hemsidan. Men nu fälls den som könsdiskriminerande med motiveringen att kvinnor framställs som ”rena sexobjekt”.

Under strecket
TT
Publicerad
Annons

Inför Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam (ERK) försvarar Coca-Cola sig med att den påhittade kvinnofiguren på hemsidan ”är klädd i jeans och topp enligt gängse mode”. Anmälare har vänt sig mot att kvinnan, om ett antal frågor besvaras rätt, plötsligt står bredvid en säng i bara trosor och behå. Det kommenteras inte av Coca-Cola, som däremot upplyser om att kampanjen ska ge en föreställning om hur livet borde vara.

Anmälarna tar upp att detta bekymmersfria liv handlar om sex utan förspel, medan företaget hänvisar till sådant som helger utan slut.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons