X
Annons
X

Coca-cola ersätter sin logga med egennamn

Coca-cola ersätter sin logga med de 150 vanligaste egennamnen i Sverige från och med nu och under hela sommaren. Flaskor med namn som Johan, Erik, Anna och Maria – snart i en butik och ett socialt medium nära dig.

Kampanjen går i de flesta länder i Europa och i Sverige började de första flaskorna levereras till butiker i förra veckan. Det är alltså på Coca-colas 50-centilitersflaskor som företaget bytt ut en av de två stora logotyperna som finns på varje flaska mot något av Sveriges 150 vanligaste egennamn. Urvalet kommer från SCB:s statistik över de vanligaste namnen i Sverige på personer i åldern 12-29 år.

– Det handlar om alla 50-centilitersflaskor som produceras och distribueras från och med nu och fram till augusti. I Sverige handlar det om 115 miljoner produkter och internationellt cirka 1 miljard, säger Gustaf Wetterwik, marknadschef på Coca-Cola i Sverige.

Foto: RODGER MACUCH Bild 1 av 2

Coca-cola byter tillfälligt etikett på sina flaskor.

Foto: RODGER MACUCH Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X