Annons

Coachning av lärare får hård kritik

Skolverket satsar 60 miljoner kronor i ett projekt där coacher ska peppa lärare att bli bättre i klassrummet. Men kritiker menar att metoden saknar vetenskaplig grund och att pengarna behövs till annat. Och projektet försenades kraftigt efter att upphandlingen av coacherna överklagades.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Anna Tyrefors tror också att lärarna har mycket att ge varandra – men är något tveksam till om coachning verkligen kan höja resultaten på skolorna. I höst får lärarna på Hjulstaskolan gå en kurs i språkutveckling, en kurs Anna Tyrefors tror kan bli viktigare än coachningen i sig.

Foto: INGVAR KARMHEDBild 1 av 1

Anna Tyrefors tror också att lärarna har mycket att ge varandra – men är något tveksam till om coachning verkligen kan höja resultaten på skolorna. I höst får lärarna på Hjulstaskolan gå en kurs i språkutveckling, en kurs Anna Tyrefors tror kan bli viktigare än coachningen i sig.

Foto: INGVAR KARMHEDBild 1 av 1
Anna Tyrefors tror också att lärarna har mycket att ge varandra – men är något tveksam till om coachning verkligen kan höja resultaten på skolorna. I höst får lärarna på Hjulstaskolan gå en kurs i språkutveckling, en kurs Anna Tyrefors tror kan bli viktigare än coachningen i sig.
Anna Tyrefors tror också att lärarna har mycket att ge varandra – men är något tveksam till om coachning verkligen kan höja resultaten på skolorna. I höst får lärarna på Hjulstaskolan gå en kurs i språkutveckling, en kurs Anna Tyrefors tror kan bli viktigare än coachningen i sig. Foto: INGVAR KARMHED

Skolverkets miljonsatsning, handledning för lärande, riktar sig till tio utvalda skolor i landet med svagt kunskapsresultat. Med en budget på 60 miljoner kronor är målet att höja skolornas resultat genom grupphandledning och individuell coachning. Coachen ska fungera som ett bollplank och utveckla läraren genom att lyssna och ställa utmanande frågor.

Annons
Annons
Annons