Annons

Cloetta backar efter blåbärskritiken

För två veckor sedan skrev jag om Cloettas storsäljande nya Kexchoklad Blåbär som visade sig sakna en vital ingrediens.
Här är artikeln

Under strecket
Publicerad

På Cloettas reklamskyltar och förpackning är de ymnigt förekommande och naturtroget avbildade, men i själva produkten – inte ett spår.

Foto: MATS-ERIC NILSSON

På Cloettas reklamskyltar och förpackning är de ymnigt förekommande och naturtroget avbildade, men i själva produkten – inte ett spår.

Foto: MATS-ERIC NILSSON
På Cloettas reklamskyltar och förpackning är de ymnigt förekommande och naturtroget avbildade, men i själva produkten – inte ett spår.
På Cloettas reklamskyltar och förpackning är de ymnigt förekommande och naturtroget avbildade, men i själva produkten – inte ett spår. Foto: MATS-ERIC NILSSON

Plötsligt verkar blåbär finnas överallt. Det tidigare så bortglömda skogsbäret förekommer numera i rader av livsmedel och hälsokostprodukter. Läs tidigare artikel
Mats-Eric Nilsson

De blåbär som är så generöst avbildade på förpackningen förekommer inte alls i själva produkten. Livsmedelsverket anser detta vara helt i sin ordning, men nu har företaget själv tagit till sig av den starka kritiken, som startade på konsumentsajten Äkta vara i slutet av februari.

– Jag förstår om man är vanlig konsument och ser ett blåbär så förväntar man sig att det ska ligga ett blåbär i också, säger Cloettas informationschef Christina Björck till branschsajten Foodmonitor.

Godisföretaget lovar att före årsskiftet byta ut den syntetiska blåbärsaromen mot en så kallad naturlig arom eller kanske till och med mot riktiga blåbär.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons