Annons

Susanne Wigorts Yngvesson: Clintans teologiska universum

Hämnd är ett centralt tema i Clint Eastwoods fem decennier långa filmkarriär. Både som skådespelare och regissör återvänder han till frågor om våld och försoning med utgångspunkt i judisk-kristna referenser.

Uppdaterad
Publicerad
Clint Eastwood i "Den gode, den onde, den fule" (1966).
Clint Eastwood i "Den gode, den onde, den fule" (1966). Foto: United Artists

En natt runt midsommar plockade jag kantareller med Clint Eastwood. Vi var förvånade över att just vi hade hamnat i samma skog och nu försåg oss av skogens guld som vi försiktigt lade i en gemensam korg. Sedan 15-årsåldern har jag vistats i Clintans universum, men nu var det han som hade klivit in i mitt. Denna dröm blev symbolisk för de existentiella, politiska, etiska och teologiska världar som han har öppnat med sina filmer. Han är både främlingen och pappan, hämnaren och älskaren.

Clint Eastwood i "Den gode, den onde, den fule" (1966).

Foto: United Artists Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons