Susanne Wigorts Yngvesson:Clintans teologiska universum

Hämnd är ett centralt tema i Clint Eastwoods fem decennier långa filmkarriär. Både som skådespelare och regissör återvänder han till frågor om våld och försoning med utgångspunkt i judisk-kristna referenser.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Clint Eastwood i "Den gode, den onde, den fule" (1966).

Clint Eastwood i "Den gode, den onde, den fule" (1966).

Foto: United Artists
Annons

En natt runt midsommar plockade jag kantareller med Clint Eastwood. Vi var förvånade över att just vi hade hamnat i samma skog och nu försåg oss av skogens guld som vi försiktigt lade i en gemensam korg. Sedan 15-årsåldern har jag vistats i Clintans universum, men nu var det han som hade klivit in i mitt. Denna dröm blev symbolisk för de existentiella, politiska, etiska och teologiska världar som han har öppnat med sina filmer. Han är både främlingen och pappan, hämnaren och älskaren.

Annons
Annons
Annons