Cityhandeln etta trots stenhård konkurrens

Trots den tuffa konkurrensen från expanisva köpcentrum vinner innerstan kampen om kundernas pengar. Det visar en helt ny rankinglista av attraktionskraften hos svenska shoppingcenter.

Under strecket
Publicerad
Bilden är beskuren. För att se hela grafiken, klicka på länk i högerspalten.

Bilden är beskuren. För att se hela grafiken, klicka på länk i högerspalten.

Annons

Först på 20:e plats hamnar Täby Centrum, norr om Stockholm, som det första köpcentret utanför stadsgränserna.
– Det är överraskande att stadskärnorna fortfarande har så stark dragningskraft. Hittills har bilden varit att städerna avfolkas, men det är inte riktigt sant, säger Anne-Marie Flood affärsområdeschef på prognosföretaget
Experian Marknadsanalys AB, som gjort rangordningen.

Frågan är hur många köpcentra konsumenterna kan ta till sig.
Just nu pågår en kraftig nyetablering och expansion av etablerade köpcentrum. Investeringar som ger 700 000 nya kvadrat-
meter butiksyta i Sverige till och med 2009. Inte minst satsas det
i Stockholmsregionen. På torsdag är det till exempel dags för invigning av Sickla Galleria med 13 000 kvadratmeter ny butiksyta.
Gallerian tillhör Nacka kommun och ligger nära Hammarby sjöstad, med en kraftig ökning av köpstarka grupper.
– Det kan förföra, men troligen hamnar bara 10–15 procent av dseras konsumtion i Nacka. Den största delen, 60–70 procent, lär hamna i Stockholms City och resten på övriga detaljhandelsplatser i Storstockholm, säger Anne-Marie Flood.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons