X
Annons
X
Recension

Under Cirkuskonst i väntan på ett under

Premium

Människan mot naturen är temat i "Under". Det är en påkostad Cirkus Cirkör-produktion där scenografin tar minst lika stor plats som artisterna – på gott och ont, tycker Anna Ångström.

Simon Wiborn i ”Under” med Cirkus Cirkör.
Simon Wiborn i ”Under” med Cirkus Cirkör. Foto: Mats Bäcker

Hybris och förnekelse men också strävan kännetecknar vår tillvaro – inte minst i relation till naturen och dess krafter och lagar. I ”Under” låter nycirkusregissören Olle Strandberg med team två kändisar ur grekisk mytologi inspirera till en visuellt storslagen uppsättning där fallet, hoppet och den enträgna kampen återkommer. Ikaros störtade till jorden när han kom för nära solen och Sisyfos lurade dödsrikets härskare och straffades med uppgiften att försöka rulla ett stenblock uppför en kulle.

Det är förstås metaforer som även kan användas konkret på cirkuskonsten, vars väsen handlar om att göra det omöjliga. "Under" är tredje och avslutande delen i Strandbergs trilogi som utgår från hans egen fallolycka och återkomst som artist. Det är också den mest påkostade efter den charmiga "Undermän" 2011 och tragikomiska “Underart" 2014.

Simon Wiborn i ”Under” med Cirkus Cirkör.

Foto: Mats Bäcker Bild 1 av 2

Klara Mossberg i ”Under” med Cirkus Cirkör.

Foto: Mats Bäcker Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X