Cirkus till attack mot kyrkans kvinnosyn

 ”Guds olydiga revben” på Dramaten.
”Guds olydiga revben” på Dramaten. Foto: Sara P Borgström

Bibelstudier med halsbrytande luftfärder iscensätts på Dramaten där artister från Cirkus Cirkör bidrar till att levandegöra berättelserna. Gunilla Thorgrens chockartade möte med kvinnosynen genom historien pekar rätt in i vår tid.

Under strecket
Publicerad
Sven Boräng som Adam och Ellen Jelinek som Eva i ”Guds olydiga revben” på Dramaten.

Sven Boräng som Adam och Ellen Jelinek som Eva i ”Guds olydiga revben” på Dramaten.

Foto: Sara P Borgström
Michael Jonsson  i ”Guds olydiga revben” på Dramaten.

Michael Jonsson i ”Guds olydiga revben” på Dramaten.

Foto: Sara P Borgström
Karoline Aamås  i ”Guds olydiga revben” på Dramaten.

Karoline Aamås i ”Guds olydiga revben” på Dramaten.

Foto: Sara P Borgström
Annons

Gunilla Thorgren skrev om sitt chockartade möte med Bibeln och Tilde Björfors sa: ”Varde teater” och så kom ”Guds olydiga revben” till scenen. Thorgren själv finns med, i Cecilia Lindqvists gestalt, cool, välliknande, auktoritativ. Så får det sceniska skeendet en tydlig sammanhållare i det virrvarr som är den kristna kyrkans historia.

Först är det lite fyrkantigt med ”skojiga” nutidsskämt. Men föreställningen växer i spänning och angelägenhetsgrad, även efter det att Marilén Ribot Estelrich svängt ut över publiken i full fart – jag blir rädd trots säkerhetslinan.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons