Cineasternas finrum håller ställningarna

Quentin Tarantinos "Once upon a time in Hollywood" med stjärnor som Brad Pitt i rollistan är en av få amerikanska storfilmer i Cannes i år. Pressbild.
Quentin Tarantinos "Once upon a time in Hollywood" med stjärnor som Brad Pitt i rollistan är en av få amerikanska storfilmer i Cannes i år. Pressbild. Foto: Andrew Cooper

Cineaster och celebriteter förbereder sig för festivalstart. Men hur relevant är egentligen det biografvänliga Cannes i en tid då strömningsjättar ritar om kartan för hela filmbranschen?

Under strecket
Miranda Sigander / TT
Publicerad
Festivalcheferna Thierry Fremaux och Pierre Lescure avslöjade tidigare i år en auteurtung – och mansdominerad – Guldpalmstävling framför årets festivalaffisch, som pryds av regissören Agnès Varda. Arkivbild.

Festivalcheferna Thierry Fremaux och Pierre Lescure avslöjade tidigare i år en auteurtung – och mansdominerad – Guldpalmstävling framför årets festivalaffisch, som pryds av regissören Agnès Varda. Arkivbild.

Foto: Francois Mori
Årets festivalaffisch pryds av den nyligen bortgångna regissören Agnès Varda. Arkivbil.

Årets festivalaffisch pryds av den nyligen bortgångna regissören Agnès Varda. Arkivbil.

Foto: Cannes film festival
Annons

Det stora Netflixbråket. Så kan man kalla debatten som tog fart för två år sedan då filmer med Netflix-prefix, ("The Meyerowitz stories" och "Okja"), fick tävla om Guldpalmen.

De digitala tjänsternas intåg i filmbranschens finrum är kontroversiellt. Franska biografägare surnade till och festivalen backade förra året och slog fast att en Cannes-film först och främst är en film som går upp på bio. Den konservativa inställningen delas inte av exempelvis filmfestivalen i Venedig, där Alfonso Cuaróns Netflix-distribuerade "Roma" vann Guldlejonet i fjol.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons