X
Annons
X
Recension

Chopins pianokonsert nr 1 och Adès ”Totentanz” Chopins romantik överglänser Adès dödsdans

Trots att Döden stod på podiet i Thomas Adès våldamma kantat, så tog pianisten Jan Lisieckis livgivande Chopin-tolkning hem segern i fredagens konsert, skriver Sofia Nyblom.

Jennifer Johnston, mezzosopran, och Mark Stone, baryton, i Berwaldhallen. Mellan dem syns Daniel Harding, chefsdirigent , samt Sveriges Radios symfoniorkester. Foto: Mattias Ahlm / Sveriges Radio

Brittiske tonsättaren Thomas Adès har uppmärksammats för sina operor, senast ”The Exterminating Angel”, och han hämtar temat till kantaten ”Totentanz” (Dödsdans) från en medeltida väggmålning i Maria-kyrkan i Lübeck. Verket uruppfördes vid BBC Proms 2013, och är tillägnat den polske tonsättaren Witold Lutosławski.

Men Adès symfoniska fresk lånar snarare den skoningslösa dramaturgin från en nyhetssändning från 2017, än från ett medeltida mysteriespel eller en sentida moralitet som "Carmina Burana". För när hans krigsmaskin av instrument med hela åtta slagverkare i fonden rullas in på scenen i Berwaldhallen kastas jag ut på slagfältet, sicksackande mellan bombkrevader, med "Dies irae"-hymnen som knyckigt soundtrack till en grotesk dans.

Jennifer Johnston, mezzosopran, och Mark Stone, baryton, i Berwaldhallen. Mellan dem syns Daniel Harding, chefsdirigent , samt Sveriges Radios symfoniorkester.

Foto: Mattias Ahlm / Sveriges Radio Bild 1 av 2

Jan Lisiecki, piano, i ett program på Berwaldhallen med musik av Chopin.

Foto: Mattias Ahlm / Sveriges Radio Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X