X
Annons
X
Recension

Anna-Karin Rasmusson, Mater Nostra Chockerande slapstick som ingen skrattar åt

Konstakademien visar just nu två sevärda utställningar av konstnärer i början av sin karriär. Idun Baltzersen arbetar i stort format med gamla tekniker, medan Anna-Karin Rasmusson visar makabert blodig slapstick.

Idun Baltzersen, ”Panorama”, 2017. Bemålade träsnittsreliefer. Foto: Galleri Magnus Karlsson
Läs mer om Vårens konstutställningar 2017

Träsnittt, torrnål och linoleumsnitt – för många i de yngre generationerna är det förmodligen kryptiska begrepp. Dessa gamla grafiska tekniker, ibland orättvist förbisedda, kräver både hantverksskicklighet och kreativitet i perfekt balans. Idun Baltzersen (född 1987) uppvisar tecken på båda. Hon befinner sig i startgroparna för sin konstnärliga bana. Redan nu har hon hittat ett karaktäristiskt formspråk.

Baltzersen överför träsnitt på textil och skapar collage i monumentala format. Bilderna växer fram ur speciella förutsättningar. Själva tekniken ställer höga krav. Det är lätt att glömma bort det hårda motstånd som trästocken gör medan bilden karvas fram. Resultaten är ju undflyende berättelser på ett mjukt tyg. Helheten växer sakteligen fram ur fragment som sys ihop eller limmas. De största bilderna kan konstnären knappast överblicka förrän hela verket hänger på sin plats.

Idun Baltzersen, ”Panorama”, 2017. Bemålade träsnittsreliefer.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 1 av 4

Idun Baltzersen, ”Panorama”, 2017. Bemålade träsnittsreliefer, installationsvy på Konstakademien.

Foto: Galleri Magnus Karlsson Bild 2 av 4

Stillbilder ur ”Mater nostra”.

Foto: Anna-Karin Rasmusson Bild 3 av 4

Stillbilder ur ”Mater nostra”.

Foto: Anna-Karin Rasmusson Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X