Cherehgosha ger föräldrar en klump i magen

Ett hem, en tom barnkammare, ficklampor som lyser upp en mörk skog. Skickligt skapar Aida Cherehgosha en berättelse som kan ge småbarnsföräldrar kan få en klump i magen.

Under strecket
Publicerad
”I can't stop looking”, Aida Cheregosha på Galleri Lars Bohman.

”I can't stop looking”, Aida Cheregosha på Galleri Lars Bohman.

Foto: Aida Cheregosha
Aida Cheregosha
Foto: Aida Cheregosha
Aida Cheregosha
Foto: Aida Cheregosha
Aida Cheregosha
Foto: Aida Cheregosha
Aida Cheregosha
Foto: Aida Cheregosha
Annons

Vad hände med Frank? Frågan hänger sig kvar irriterande länge efter att ha sett Aida Chehrehgoshas utställning med den passande titeln ”I can’t stop thinking”.
Med utställningen ställer sig Aida Chehrehgosha i samma tradition som exempelvis James Coleman där konstnärer använder iscensatt fotografi för att berätta en historia. I Chehrehgoshas fall rör det sig om fyra kapitel som utspelar sig i lika många rum. Betraktaren får följa ett tämligen linjärt narrativ, men konstnären utnyttjar också skickligt det faktum att vi i varje rum kan se flera bilder simultant för att bygga upp historiens dramatik.

I första rummet introduceras vi till en barnkammare och till föräldrarnas sovrum. Samtliga ligger tryggt och sover och i barnets rum ligger leksakerna spridda över golvet. Samma stökiga barnkammare möter senare men utan barn. Denna bild visas jämte en rörig serveringsgång, en mörk skog och en trappa till en vind, där någon rör sig uppför. Var och en för sig är bilderna knappast att betrakta som hotfulla, men som helhet skapas en föraning om att något obehagligt har skett.

Annons
Annons
Annons