Chefredaktörerna om tidningarnas betalmodeller

Lokaltidningen i norr och den rikstäckande affärstidningen i storstaden. På ytan har de inte mycket gemensamt men det finns en fråga som förenar dem. Den om hur journalistiken ska finansieras när läsarvanorna förändras. Många har redan gjort det, andra är på väg. 2013 införs betalmodeller på nätet på bred front. Åtta svenska chefredaktörer berättar om sina val.

Under strecket
Publicerad
Jan Helin, chefredaktör och vd på Aftonbladet.

Jan Helin, chefredaktör och vd på Aftonbladet.

Foto: TT
SCANPIX
Foto: SCANPIX
Peter Fellman, chefredaktör Dagens Industri.

Peter Fellman, chefredaktör Dagens Industri.

Foto: JOEY ABRAITYTÉ
Lars Dahmén, chefredaktör och vd, Sydsvenskan.

Lars Dahmén, chefredaktör och vd, Sydsvenskan.

Foto: EMMA LARSSON
Cecilia Krönlein, chefredaktör GP.

Cecilia Krönlein, chefredaktör GP.

Viveka Hedbjörk, chefredaktör Hallandsposten.

Viveka Hedbjörk, chefredaktör Hallandsposten.

Foto: EMMA GUSTAFSSON
Anders Svensson, chefredaktör Hallands Nyheter.

Anders Svensson, chefredaktör Hallands Nyheter.

Kalle Sandhammar, chefredaktör Norrländska Socialdemokraten.

Kalle Sandhammar, chefredaktör Norrländska Socialdemokraten.

Foto: GÖRAN STRÖM
Annons

”Vi införde Aftonbladet Plus 2003. I dag betyder den att vi har 160 000 digitala prenumeranter och en intäkt på cirka 40 miljoner kronor som i princip trillar rakt ner på sista raden. Just nu jobbar vi intensivt med att ta nästa steg av betalmodellen.

Jag tror i liten utsträckning på att ta betalt för journalistiskt innehåll och i större utsträckning på journalistik som kan utvecklas till tjänster. Vårt initiativ med Viktklubb är intressant, liksom Dagens Nyheters kopiering av konceptet i Kom i Form.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons