X
Annons
X

Chatt om socker- och fettberoende

SvD:s kostreporter Henrik Ennart chattade med läsarna om socker och fett. Läs frågorna och svaren här nedan.

Trudy: Hej! Hur nyttigt är flytande margarin? Vad innehåller det?

Henrik Ennart: Det är väldigt olika. Livsmedelsverket gjorde nyligen en analys av fettsyror i de vanligaste märkena som finns på deras hemsida. Generellt innehåller de mer fleromättade och enkelomättade fettsyror och mindre mättat fett.

susanna: är brunt farinsocker nyttigare än vanligt vitt socker?

Annons
X

Henrik Ennart: Ja, ju mindre bearbetat desto bättre. Urbefolkningar som ätit råsocker som godis har plötsligt fått sämre hälsa när de fått tillgång till vitt socker. Det kan givetvis ha att göra med kvantitet, men troligen även lite med själva kvaliteten.

serell: vilken påverkan har sockerberoende på Autism och ADHD

Henrik Ennart: Det där är rätt omtvistat om man frågar olika foskare. Personligen tycker jag att det är rätt tydligt att ungar som äter mycket socker får svårare att sitta still och svårare att t ex göra läxorna. Sedan ligger det utanför min kompetens att avgöra om det är ADHD. Man ska ha klart för sig att socker verkar via hormonella system i kroppen som påverkar oss på alla möjliga sätt, men effekterna av detta är inte kartlagda ännu.

Stäng

SvD VIN & MAT:s NYHETSBREV – vintips och recept direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Joakim: det gäller bröd, kan du rekommendera vad för "typ" brödsorter som är bäst? Ska man titta efter sockerarter, kolhydrater när man väljer bröd? eller hur går man tillväga.

    Henrik Ennart: Undvik helst vitt bröd, i all fall till vardagslag. Sedan är det viktigare att titta på mängden fullkorn än på fiberinnehållet. Med fullkornet följer också en massa olika vitaminer och mineraler. Fibrerna är ofta renframställda och berövade på sina nyttigheter som vilken tillsats som helst.

    Ett bra bröd ska också vara bakat på bra och proteinrikt vete, annars jäser det sämre och då kommer också nyttigheterna fram sämre.

    susanna: vad ska man tänka på när man äter mat?

    Henrik Ennart: Hej Susanna! Många tänker för mycket på vad det äter och glömmer hur mycket de äter. Det viktigaste som visat sig i forskning i många decennier är att inte äta för mycket. Det andra är att äta mat som är så färsk och lågt processad som möjligt. Ofta har sån mat lågt GI och få e-nummer. Vissa saker bör man verkligen inte äta för mycket av och dit hör socker och härdade fetter.

    Smalsockerberoende: Finns det någon övertygande forskning som visar att LCHF faktiskt fungerar?

    Henrik Ennart: Ja, det har kommit fram en del forskning på senare år som visar att LCHF tycks ha lite bättre verkan på olika riskfaktorer än flera andra dieter. Det alla vi8ktigaste för de allra flesta är att inte äta för mycket, och det är sannolikt lättare för fler att hålla igen på en LCHF-diet. Problemet är ju annars att folk ofta äter mer kolhydrater, och särskilt snabba sådana, än vad någon rekommenderar.

    Själv är jag dock lite försiktig och det beror främst på att det finns oklarheter kring långsiktiga effekter på bland annat insulinliknande tillväxthormon och cancer. Den här forskningen är inte framme vid ett klart resultat ännu, men måtta är som alltid ett bra ledord.

    Glenn: Är det verkligen farligt med socker?

    Henrik Ennart: Ja, konsumtion av socker har kopplats till diabetes och fetma men även till i princip alla så kallade västerländska sjukdomar som cancer och hjärtsjukdomar. Problemet är att vi har väldigt svårt att hålla igen på socker och att det numera blandas i precis överallt så att vi ska lockas att äta mer. Det finns en samsyn om detta numera bland världens ledande forskare.

    Anna: Hur ska jag göra för att min son inte ska bli en "hyperätare" och äta för mycket av fett och socker? Finns det några tips?

    Henrik Ennart: Ja, det gäller att sätta upp regler för ätandet och se till så att det inte blir kopplat till en belöning. Det som David Kessler understryker är att vi i dagens överflöd äter mest för att få¨belöning och må bra, och inte för att bli mätta. Om man vet att ungarna behöver godis för att må bra så kan man försöka hitta alternativ som också får samma effekt. Det är särskilt viktigt att bryta sådana mönster hos barn för med tiden etsas det här beteendet in i deras hjärnor genom att det skapas synapser, och då blir det med tiden allt svårare att bryta beteendet.

    Magnus: Vilka varningssignaler ska man vara uppmärksam på, för att undvika ett socker och/eller fett-beroende?

    Henrik Ennart: Om man måste äta något för att må bra så är det ett klassiskt tecken på beroende. Vi gör ganska mycket omedvetet. Själv kunde jag ett tag aldrig strunta i att ta en espresso efter lunchen, men skälet var ju egentligen att jag ville sätta tänderna i ett muffins. Det gäller att 1) hitta den mat som man själv upplever som belönande och 2) att hitta de stimuli som får en att uppsöka den maten.

    Soran: Hej, Jag fikar med bulle eller wienerbröd minst en gång varje dag. Hur farligt är det?

    Henrik Ennart: En bulle om dagen kommer sannolikt inte att göra någon större skada, om du inte överäter i övrigt. Om du äter den för att det är enda sättet att få välbefinnande, och om du gör det automatiskt, så är det vettigt att bryta mönstret ibland.

    Knisse: Danmark har ju infört en "fettskatt". Är det egentligen inte vettigare med en "söt/sockerskatt", med tanke på vad ny forskning kommit fram till? Men är en sådan skatt överhuvudtaget möjlig, med tanke på alla artificiella sötningsmedel, vars påverkan i ett längre perspektiv dessutom är tämligen okänt? Hursomhelst. - Är det inte i första hand socker vi bör dra ner på?

    Henrik Ennart: Jag tror inte på en fettskatt som leder fel på många sätt. Skulle man införa en skatt borde den vara på socker och transfett. Vill man använda ekonomiska styrmedel är det bättre att gynna bra mat som lågt processade och färska råvaror.

    Joakim: I många livsmedel står det socker i innehållsförteckningen som t.e.x i ketchup, sill, leverpastej osv betyder de att man ska "se upp" med de varorna om man vill äta nyttigt?

    Henrik Ennart: Ja, vi har utvecklat ett sockersug under årtusenden eftersom det alltid har lett oss till energirik och ofta näringsrik mat. Det har räddat livet på våra förfäder och idag har vi svårt att säga nej. Det här utnyttjar många företag som förstås vill att vi ska tycka om och köpa deras vara. Tillsammans blir det stora mängder socker.

    Josefin: Var går gränsen för att vara en hyperätare? Handlar det om allt ätande som sker av andra orsaker än hunger? Kan man jämföra med att tröstäta?

    Henrik Ennart: Ja, absolut. Den som hyperäter har gått hela vägen från en situation där kakan eller godiset var en medveten belöning till en vana och vidare till en omedveten handling som styrs av yttre stimuli. Det senare kan vara allt ifrån just den där tv-serien till en reklamskylt eller doften av kanelbullar. Det kan också vara ett matlagningsprogram på TV. Hyperätare äter enbart för att må bra och enbart som en reaktion på stimuli.

    Anna: Vad gör man om man inser att man har ett sockerberoende?

    Henrik Ennart: I dagens SvD har vi en 4-stegsmoell som går ut på att 1) planera allt ätande och hata spontanätande. 2) Äta sånt man tycker om, men lära sig att styra mängden. 3) Att lära känna sin hunger genom att dra ner på mängden. 4) att v'älja mat som mättar.

    Det sista är inte minst viktigt eftersom socker ger så snabba slag i blosockret och man snart blir sugen igen.

    Ebba: Hej Hur bryter jag lättast mitt beroende när jag väl har identifierat det?

    Henrik Ennart: Genom att hitta alternativa belöningar och genom att undvika de stimuli i din miljö som får dig att vilja äta. Det är lika viktigt att hitta dessa stimuli som att inse vad du äter för att få belöning. Det är också lättare att undvika stimuli. När du väl fått t ex tanken på en kanelbulle i huvudet så kan faktiskt själva ansträngningen att motstå suget leda till att effekten av stimulit förstärks.

    Harrybarry: Kan man säga att en vettigt genomförd vetgetarisk kosthållning (dvs inte en massa processade kolhydrater, dåliga fetter m.m.) är nyttigare än en där man äter kött och fisk?

    Henrik Ennart: Om man tittar på studier på långlivade urbefolkningar så har de nästan alltid ätit mycket vegetariskt och inte så mycket kött som vi äter idag. Det finns rätt mycket som tyder på att fisk är viktigt i en varierad kost, inte minst för omega-3-fett. Men jag utesluter inte att man kan bli gammal på en mer köttbaserad kost, så länge man äter lite totalt.

    Birgitta: Hur påverkar socker kolestrolet?

    Henrik Ennart: En kost som drar ned på socker har visat sig ha positiv effekt på både det som lite vanvördigt kallas det onda och det goda kolesterolet. Faktiskt aningen bättre än flera andra dieter, men då talar man om effekter på upp till två år.

    FIa: Jag är en tjej på 34 och med stor sannolikhet sockerberoende och har en ganska knäpp uppfattning till mat men det jag undrar är att när jag ätit godis/choklad eller någonting sådant så blir jag så fruktansvärt trött, jag kan alltså somna i soffan och det spelar ingen roll vilken tid på dagen det är. Är det då kanske dags att kolla upp så jag inte håller på få diabetes eller är det bara en myt att man kan få dt av för mycket godis? :) Mvh Fia

    Henrik Ennart: Om du misstänker att du är på väg att få diabetes tycker jag att du ska gå till doktorn och ta prover. Det hör vi alldeles för sällan. Att bli trött efter att ha ätit socker är en helt förväntade effekt och samma sak händer om man äter vitt ris t ex. Socker och inte minst en delen som heter fruktos bidrar rätt mycket till att bygga upp bukfetma och inte minst det fett som ligger inne i buken. Det är i sin tur en högriskfaktor för diabetes. Även om du inte är sjuk nu så är risken att dåliga vanor i 30-40-årsåldern tar ut sin tribut 30 år senare, och då vill man ju också vara frisk.

    Maya: Hej! Vad brukar du äta för sockerfattigt mellanmal?

    Henrik Ennart: Jag äter inte så mycket mellanmål. Tar jag något så blir det en frukt, gärna ett Ingrid-Marie-äpple.

    Christina: Hur pass vanligt är det med glukos-fruktossirap i mat, och vad ska man undvika att köpa för att inte få i sig det? Förutom läsk och godis, förstås.

    Henrik Ennart: I USA har det varit mycket debatt kring HFCS. Det kommer ju från majs som är stapelvara over there, men när jag kollat upp det visar det sig att det inte används alls så mycket i Europa. Jag är också lite tveksam till att bara hänga ut just denna variant. Problemet är större än så.

    Jurij: Är LCHF verkligen att rekommendera för någon som tränar mycket? Måste inte maten bestå av ca 60 % kolhydrater för att musklerna ska förses med glykogen?

    Henrik Ennart: Det finns en hel del debatt om detta med ketios, alltså att kroppen efter en tid går över till att förbränna fett istället för kolhydrater som annars har prioritet. Historiskt finns det nog exempel på urbefolkningar som levt i ketos och mått bra. De flesta idrottare verkar ändå tycka att det är lättare att hålla energin med kolhydrater. Tränar man mycket så förbränns det mesta av kolhydraterna i musklerna och då är antagligen de negativa effekterna mindre än om man är en soffpotatis.

    Henrik Ennart: Tack så mycket för alla frågor! Nu måste jag tyvärr avbryta chatten.

    svd.se: Nu är chatten avslutad. Tack för alla intressanta frågor och svar!

    EXPERTEN:
    Så bryter du ett matberoende

    BILDSPEL:
    Resan till jobbet full av frestelser

    [

    **
    GRAFIK:](http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sa-funkar-socker-och-fettberoendet_6594842.svd)
    **
    Så funkar socker- och fettberoendet
    [

    **
    INTERVJU:](http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sa-funkar-socker-och-fettberoendet_6594842.svd)
    **
    Sören Gyll: "Kunde jag backa bandet hade jag inte ätit som jag gjorde"

    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X