Skönheten och OdjuretCharmigt när 1700-tal möter populärkultur

Skådespelaren Jessie Lewis Skoglund i ”Skönheten och odjuret” på Drottningholms slottsteater.
Skådespelaren Jessie Lewis Skoglund i ”Skönheten och odjuret” på Drottningholms slottsteater. Foto: Louise Berg

Fantasi, förvandling och filosofi gifter sig lekfullt med rörelse, musik och skådespeleri när Drottningholmsteatern äntligen öppnar. En klassisk saga får nytt liv i den anrika miljön.

Under strecket
Publicerad
Elisabeth Ludwig dansar i slottsteaterns anrika miljö.

Elisabeth Ludwig dansar i slottsteaterns anrika miljö.

Foto: Louise Berg
Annons

Historien om Skönheten och Odjuret har berättats i ett otal versioner sedan mitten av 1700-talet, vilket gör den tacksam att variera och leka med. Något Drottningholms slottsteater förstås utnyttjar när man inleder årets säsong med en lika koncentrerad som lustfylld version av sagan. Att man utgår från den ursprungliga föreställningen om Skönheten och Odjuret, sångspelet ”Zémire och Azor” av André Grétry och Jean-François Marmontel som hade Sverigepremiär just här den 22 juli 1778, förankrar sagan lika mycket i teaterhistorien som i nutidens populärkultur.

Ursprungligen var det tänkt att uppsättningen (från 6 år) skulle ha spelats redan förra sommaren, men den pågående pandemin gör att premiären äger rum först nu och för en enligt rekommendationerna begränsad publik.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons