Annons

”Chans till lönsamma affärer för taxi”

Framtidens resande i Stockholm kommer att kräva kreativa lösningar. Det skriver Karl Henriksson (KD) i en slutreplik.

Under strecket
Publicerad
Foto: Tomas Oneborg

Karl Henriksson

Foto: Joakim Serrander

Även om Stockholms län har ett kollektivtrafiksystem i världsklass är bilen fortfarande normen i samhället. För att vi ska kunna få ett hållbart transportsystem behöver fler uppleva att de kan få ihop sitt livspussel utan att behöva äga en egen bil. I en debattartikel utvecklade jag tanken att företag som SL samarbetade med skulle få möjlighet att erbjuda SL:s trogna kunder attraktiva lösningar med rabatter på till exempel hyrbilar, bilpooler, taxi, budbilar och lånecyklar.

Många aktörer och intressenter har hört av sig med positiva kommentarer, så jag känner mig stärkt i övertygelsen att det här är rätt väg att gå. Det finns dock även kritiska synpunkter. Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet, har i en replik hävdat att förslaget om rabatter är helt orealistiskt med hänvisning till taxibranschens låga vinstmarginaler.

Annons
Annons
Annons